Program zajęć z języka angielskiego dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent III Nasza Rzeka
Wymiar godzin:
1 godzina tygodniowo ( 15 godzin w semestrze I oraz 15 godzin w semestrze II = 30 godzin)
Treści nauczania
W wyniku realizowanych treści uczeń:
-
wskazuje elementy środowiska, na które człowiek wpływa swoją działalnością;
-
ocenia wpływ tej działalności jako pozytywny lub negatywny;
-
wymienia formy ochrony w regionie;
-
opowiada o krajobrazie, przyrodzie, charakterystycznych elementach poznanych form przyrody;
-
uzasadnia konieczność ochrony przyrody i dbałości o środowisko;
-
określa znaczenie wody w życiu człowieka;
-
wskazuje najważniejsze źródła zanieczyszczenia wód w najbliższej okolicy;
-
wymienia działania prowadzące do zmniejszenia zanieczyszczenia wód;
-
uzasadnia konieczność zmniejszania ilości i objętości odpadów;
-
wymienia przyczyny i skutki groźnych zjawisk globalnych: efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych deszczów, wycinania lasów tropikalnych;
Zajęcia skierowane są do uczniów zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z zakresu ekologii i przyrody.
Metody pracy:
-
praca z mapą, atlasem, globusem,
-
pogadanki ilustrowane slajdami i filmami,
-
referaty opracowywane przez uczniów,
-
rozwiązywanie różnego typu zadań,
-
metoda projektu,
-
plakaty tematyce ekologicznej
-
pokazy multimedialne
-
mapa mentalna.
Rozkład materiału:
I semestr
-
Zajęcia organizacyjne, plan pracy grupy.
-
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami ekologii.
-
Ochrona środowiska wodnego („woda podstawą życia”).
-
Ochrona środowiska lądowego.
-
Efekt cieplarniany.
-
Elementy środowiska na które człowiek wpływa swoja działalnością.
-
Projekcja filmu w języku angielskim o ochronie środowiska.
-
Problem wyżywienia ludności świata.
-
Czy to używanie środków komunikacji ma wpływ na organizmy żywe?
-
Elementy środowiska lądowego- słownictwo
-
Recykling- materiały które podlegają segregacji.
-
Jakie działania ludzi powodują zmiany w przyrodzie na skalę lokalną i globalną?
-
Jak żyć zdrowo i ekologicznie?
-
Przygotowanie plakatów o tematyce ekologicznej.
-
Jak człowiek niszczy środowisko?
II semestr
-
Organizacje i ruchy społeczne, które walczą o zachowanie przyrody dla przyszłych pokoleń.
-
Jak żyć w zgodzie (równowadze) z przyrodą?
-
Ochrona środowiska w najbliższym regionie.
-
Elementy środowiska wodnego - słownictwo.
-
Czy dbanie o środowisko ma sens? Debata.
-
Przygotowanie ulotek z okazji obchodów Dnia Ziemi (IV) i Dnia Ochrony Środowiska (VI).
-
Zdrowy styl życia
-
Papieros – twój wróg?
-
Opis najbliższej okolicy.
-
Tworzenie pokazu multimedialnego o tematyce ekologicznej.
-
Rady na odpady.
-
Higiena i zdrowie.
-
Podróże małe i duże – praca z mapa.
-
Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
-
Podsumowanie pracy.
Materiały dydaktyczne:
- mapy
- materiały autentyczne
- teksty o tematyce przyrodniczej i ekologicznej
- pokazy multimedialne
- filmy o tematyce przyrodniczej i ekologicznej
- słowniki
- dictionary of geography ( wyd. Oxford) – słownik geograficzny
- program multimedialny „Nature & the Environment” ( wyd. Edgard)
- Geography of Poland, Teresa Krynicka-Tarnacka, Grażyna Wnuk, Zofia Wojtkowicz
- książki anglojęzyczne o tematyce ekologicznej
- strony internetowe