Program zajęć z języka angielskiego dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu

Komponent III Nasza Rzeka 

 

Wymiar godzin:

1 godzina tygodniowo ( 15 godzin w semestrze I oraz 15 godzin w semestrze II = 30 godzin) 

 

Treści nauczania 

W wyniku realizowanych treści uczeń:

  • wskazuje elementy środowiska, na które człowiek wpływa swoją działalnością;

  • ocenia wpływ tej działalności jako pozytywny lub negatywny;

  • wymienia formy ochrony w regionie;

  • opowiada o krajobrazie, przyrodzie, charakterystycznych elementach poznanych form przyrody;

  • uzasadnia konieczność ochrony przyrody i dbałości o środowisko;

  • określa znaczenie wody w życiu człowieka;

  • wskazuje najważniejsze źródła zanieczyszczenia wód w najbliższej okolicy;

  • wymienia działania prowadzące do zmniejszenia zanieczyszczenia wód;

  • uzasadnia konieczność zmniejszania ilości i objętości odpadów;

  • wymienia przyczyny i skutki groźnych zjawisk globalnych: efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych deszczów, wycinania lasów tropikalnych;

Zajęcia skierowane są do uczniów zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z zakresu ekologii i przyrody.

 

Metody pracy:

  • praca z mapą, atlasem, globusem,

  • pogadanki ilustrowane slajdami i filmami,

  • referaty opracowywane przez uczniów,

  • rozwiązywanie różnego typu zadań,

  • metoda projektu,

  • plakaty tematyce ekologicznej

  • pokazy multimedialne

  • mapa mentalna.

 

 Rozkład materiału:

 I semestr 

  1. Zajęcia organizacyjne, plan pracy grupy.

  2. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami ekologii.

  3. Ochrona środowiska wodnego („woda podstawą życia”).

  4. Ochrona środowiska lądowego.

  5. Efekt cieplarniany.

  6. Elementy środowiska na które człowiek wpływa swoja działalnością.

  7. Projekcja filmu w języku angielskim o ochronie środowiska.

  8. Problem wyżywienia ludności świata.

  9. Czy to używanie środków komunikacji ma wpływ na organizmy żywe?

  10. Elementy środowiska lądowego- słownictwo

  11. Recykling- materiały które podlegają segregacji.

  12. Jakie działania ludzi powodują zmiany w przyrodzie na skalę lokalną i globalną?

  13. Jak żyć zdrowo i ekologicznie?

  14. Przygotowanie plakatów o tematyce ekologicznej.

  15. Jak człowiek niszczy środowisko?

 II semestr 

  1. Organizacje i ruchy społeczne, które walczą o zachowanie przyrody dla przyszłych pokoleń.

  2. Jak żyć w  zgodzie (równowadze) z przyrodą?

  3. Ochrona środowiska w najbliższym regionie.

  4. Elementy środowiska wodnego - słownictwo.

  5. Czy dbanie o środowisko ma sens? Debata.

  6. Przygotowanie ulotek z okazji obchodów Dnia Ziemi (IV) i Dnia Ochrony Środowiska (VI).

  7. Zdrowy styl życia

  8. Papieros – twój wróg?

  9. Opis najbliższej okolicy.

  10. Tworzenie pokazu multimedialnego o tematyce ekologicznej.

  11. Rady na odpady.

  12. Higiena i zdrowie.

  13. Podróże małe i duże – praca z mapa.

  14. Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie.

  15. Podsumowanie pracy. 

 

Materiały dydaktyczne: 

- mapy

- materiały autentyczne

- teksty o tematyce przyrodniczej i ekologicznej

- pokazy multimedialne

- filmy o tematyce przyrodniczej i ekologicznej

- słowniki

- dictionary of geography ( wyd. Oxford) – słownik geograficzny

- program multimedialny „Nature & the Environment” ( wyd. Edgard)

- Geography of Poland, Teresa Krynicka-Tarnacka, Grażyna Wnuk, Zofia Wojtkowicz

- książki anglojęzyczne o tematyce ekologicznej

- strony internetowe