Program zajęć z chemii dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu

Komponent III Nasza Rzeka

 

Cele szczegółowe programu:

Uczeń wie:

  • jak zbudowana jest cząsteczka wody,

  • co to jest dipol,

  • co to znaczy, że woda ma budowę polarną,

  • na czym polega asocjacja,

  • jak zbudowana jest materia,

  • co to jest atom, cząsteczka,

  • jakie są założenia teorii atomistyczno – cząsteczkowej

  • na czym polega krążenie wody w przyrodzie,

  • gdzie i w jakiej postaci występuje woda w przyrodzie,

  • jakie procesy przyrodnicze zachodzą przy udziale i pod wpływem wody,

  • dlaczego działalność człowieka powoduje zanieczyszczenia wód,

  • na czym polegają procesy biologiczne i mechaniczne oczyszczania ścieków,

  • w jaki sposób można poprawić czystość wód naturalnych,

  • jaki wpływ na organizmy żywe ma zanieczyszczenie wód,

  • co to jest rozpuszczalność substancji,

  • od czego zależy rozpuszczalność substancji,

  • jak posługiwać się wykresami rozpuszczalności,

  • co to jest stężenie procentowe,

  • jaki jest wzór na stężenie procentowe roztworu

 

 

Tematy: 

  1. Budowa cząsteczkowa materii (1h).

  2. Budowa cząsteczko wody (budowa dipolowa) (1h).

  3. Właściwości wody (1h).

  4. Zanieczyszczenia wód i ich usuwanie (2h).

  5. Rozpuszczalność – wykresy i zadania (2h).

  6. Stężenie procentowe roztworu (4h):

  • obliczanie masy substancji

  • obliczanie masy roztworu

  • obliczanie stężenia procentowego po rozcieńczeniu

  • obliczanie stężenia procentowego po zatężaniu

  • obliczanie stężenia procentowego po zmieszaniu roztworów.

 

11 h – wiedza teoretyczna.

16 h - wiedza praktyczna– badanie wody z Sierpienicy i omówienie wyników oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

 

Efekty:

  • odróżnianie rodzajów roztworów,

  • wyjaśnianie konsekwencji polarnej budowy cząsteczki wody,

  • odczytywanie z wykresu ilości substancji rozpuszczonej w danej temperaturze,

  • określanie na podstawie wykresu rozpuszczalności zależności między rozpuszczalnością a temperaturą,

  • obliczanie stężenia procentowego roztworu,

  • obliczanie ilości substancji rozpuszczonej w danym roztworze,

  • obliczanie stężenia procentowego z uwzględnieniem gęstości,

  • obliczanie stężenia procentowego po zmieszaniu,

  • obliczanie stężenia procentowego roztworów powstałych przez zagęszczanie lub rozcieńczanie,

  • wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników po zbadaniu wody.

 

Grażyna Sulińska

nauczyciel chemii