Program zajęć z chemii dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent III Nasza Rzeka
Cele szczegółowe programu:
Uczeń wie:
-
jak zbudowana jest cząsteczka wody,
-
co to jest dipol,
-
co to znaczy, że woda ma budowę polarną,
-
na czym polega asocjacja,
-
jak zbudowana jest materia,
-
co to jest atom, cząsteczka,
-
jakie są założenia teorii atomistyczno – cząsteczkowej
-
na czym polega krążenie wody w przyrodzie,
-
gdzie i w jakiej postaci występuje woda w przyrodzie,
-
jakie procesy przyrodnicze zachodzą przy udziale i pod wpływem wody,
-
dlaczego działalność człowieka powoduje zanieczyszczenia wód,
-
na czym polegają procesy biologiczne i mechaniczne oczyszczania ścieków,
-
w jaki sposób można poprawić czystość wód naturalnych,
-
jaki wpływ na organizmy żywe ma zanieczyszczenie wód,
-
co to jest rozpuszczalność substancji,
-
od czego zależy rozpuszczalność substancji,
-
jak posługiwać się wykresami rozpuszczalności,
-
co to jest stężenie procentowe,
-
jaki jest wzór na stężenie procentowe roztworu
Tematy:
-
Budowa cząsteczkowa materii (1h).
-
Budowa cząsteczko wody (budowa dipolowa) (1h).
-
Właściwości wody (1h).
-
Zanieczyszczenia wód i ich usuwanie (2h).
-
Rozpuszczalność – wykresy i zadania (2h).
-
Stężenie procentowe roztworu (4h):
-
obliczanie masy substancji
-
obliczanie masy roztworu
-
obliczanie stężenia procentowego po rozcieńczeniu
-
obliczanie stężenia procentowego po zatężaniu
-
obliczanie stężenia procentowego po zmieszaniu roztworów.
11 h – wiedza teoretyczna.
16 h - wiedza praktyczna– badanie wody z Sierpienicy i omówienie wyników oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Efekty:
-
odróżnianie rodzajów roztworów,
-
wyjaśnianie konsekwencji polarnej budowy cząsteczki wody,
-
odczytywanie z wykresu ilości substancji rozpuszczonej w danej temperaturze,
-
określanie na podstawie wykresu rozpuszczalności zależności między rozpuszczalnością a temperaturą,
-
obliczanie stężenia procentowego roztworu,
-
obliczanie ilości substancji rozpuszczonej w danym roztworze,
-
obliczanie stężenia procentowego z uwzględnieniem gęstości,
-
obliczanie stężenia procentowego po zmieszaniu,
-
obliczanie stężenia procentowego roztworów powstałych przez zagęszczanie lub rozcieńczanie,
-
wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników po zbadaniu wody.
Grażyna Sulińska
nauczyciel chemii