PROGRAM INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ Z PEDAGOGIEM,
PROWADZONYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3
IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO,
W RAMACH PROGRAMU UNIJNEGO
„ SIERPECCY BADACZE”,
KOMP. IV - „ CZŁOWIEK JAKO ELEMENT ŚRODOWISKA”
Wstęp
Głównym celem indywidualnych zajęć psychoedukacyjnych jest rozwijanie kluczowych umiejętności prospołecznych, uczenie rozpoznawania emocji, niwelowanie i zapobieganie agresji i przemocy. Zajęcia indywidualne są doskonałą pomocą dla dzieci potrzebujących akceptacji, wsparcia, zrozumienia i wysłuchania ich problemów. Nie zawsze mogą taką pomoc uzyskać w domu rodzinnym. Zajęciami będą objęci uczniowie mający problemy emocjonalne, nie zawsze przestrzegający norm społecznych, z rodzin dysfunkcyjnych. Zamierzam uświadomić im, że to oni muszą dokonywać mądrych wyborów i wybierać prospołeczny sposób spędzania wolnego czasu. Wzmacniane będą w uczniach zachowania
i postawy społecznie pożądane, zaś niwelowane niekorzystne, zakłócające prawidłowy rozwój psychoruchowy. Uczniowie będą mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, otrzymają wsparcie emocjonalne w różnych sytuacjach.
Podczas zajęć uczniowie będą korzystać z metody TZA- ART, która jest cenną pomocą
w pracy pedagogicznej, w wychowaniu, profilaktyce i resocjalizacji. Jest to jeden z bardziej skutecznych behawioralnych programów zmiany niewłaściwych zachowań i postaw, dzięki któremu młodzież lepiej radzi sobie z trudnościami życiowymi.
I. Cele ogóle indywidualnych zajęć psychoedukacyjnych:
1. Kształtowanie kluczowych umiejętności prospołecznych, takich jak znajomość swoich uczuć, radzenie sobie ze złością, uczenie stosowanie samokontroli.
2. Propagowanie pozytywnych wzorców zachowań, w tym zdrowego stylu życia, wolnego od substancji psychoaktywnych i nie podejmowania zachowań ryzykownych.
3. Poprawa jakości komunikacji ucznia z innymi.
4. Uczenie rozpoznawania emocji u siebie i u innych.
5. Wskazywanie alternatywnych do agresji sposobów rozwiązywania konfliktów.
6. Wyposażenie uczniów w umiejętności pomagające w odparciu presji grupy w sytuacji namawiania, uczenie zachowań asertywnych.
7. Podjęcie prób zmiany niekorzystnych zachowań.
8. Opanowanie warsztatu redukującego agresję i złość
II. Założenia programowe:
1.Program jest przeznaczony dla uczniów z problemami emocjonalnymi, w tym w zachowaniu (agresywność, przejawianie postawy biernej i uległej w środowisku szkolnym, brak zaspokojonych potrzeb emocjonalnych i materialnych w domu rodzinnym, niewydolność rodzicielska, wychowywanie się w rodzinie zastępczej, korzystanie z pomocy społecznej).
2. Terapia trwa 9 miesięcy (X 2012r – VI 2013r).
3. Od października do grudnia 2012 roku zrealizowanych zostanie 12 godzin indywidualnych zajęć, zaś od stycznia do czerwca 2013 roku – 18 godzin. Łącznie: 30 godzin.
4. Zajęcia terapeutyczne trwają 45 minut i odbywają się w gabinecie pedagoga szkolnego ( sala nar 6)
5. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, bezpośrednio po zajęciach dydaktycznych uczniów.
6. W terapii uczestniczy kolejno 6 uczniów.
7. Zajęcia prowadzone są w oparciu o publikację pt. „Program prawidłowych relacji dzieci i rodzin oraz kształtowania charakteru. Peace 4 kids” Część I. Trening Zastępowania Agresji, Rozwijanie Społecznych, Emocjonalnych i Naukowych Umiejętności.
Podczas zajęć wykorzystane będą plansze edukacyjne: Alkohol a zdrowie człowieka.
Stop narkotykom. Zdrowy styl życia – właściwe odżywianie. Mam poczucie własnej wartości. Właściwe wykorzystanie czasu wolnego. Dobre wychowanie – Zdrowe nawyki. Palenie papierosów- skutki zdrowotne. Przemoc wśród dzieci i młodzieży.
Ponadto wykorzystane zostaną filmy z serii: „Lekcje przestrogi” – na temat przemocy, alkoholizmu, wagarowania i substancji psychoaktywnych. Filmy z serii „ Asertywność” będą uczyły uczestników zajęć stosowania tej postawy w życiu codziennym i nie uleganiu presji grupy w sytuacji namawiania.
III. Działania związane z realizacją programu:
1. Zgromadzenie informacji o uczniach pochodzących z różnych źródeł: od wychowawcy, nauczycieli, pracownika socjalnego. Dokonanie analizy opinii psychologiczno –pedagogicznych.
2. Uzyskanie zgody rodziców na udział w zajęciach dzieci i ustalenie terminów spotkań oraz zapoznanie z nimi dzieci i rodziców, zawarcie kontraktu pomiędzy uczniami i terapeutą.
3. Realizacja programu ćwiczeń.
4. Podsumowanie przebiegu zajęć z uczniami: przekazanie wskazówek do dalszej pracy oraz w razie potrzeby kontynuacja zajęć.
IV. Ewaluacja programu:
Ocena skuteczności programu odbywa się na bieżąco poprzez ocenę postępów w zachowaniu ucznia lub ich brak. Ponadto na bieżąco będzie monitorowane zachowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych, przerw, wycieczek szkolnych, a także kontrolowane na bieżąco będą wpisy
w dziennikach lekcyjnych.
V. Oczekiwane efekty:
- poprawa funkcjonowania w roli ucznia;
- wzrost kompetencji społecznych;
- nauka kluczowych umiejętności społecznych tj. znajomość swoich uczuć, radzenie sobie ze złością, stosowanie samokontroli, radzenia sobie z presją grupy i inne.
- zmniejszenie zachowań agresywnych wśród uczniów;
- opanowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym;
- nie podejmowanie zachowań ryzykownych;
- wzrost samoświadomości w zakresie dbania o swoje zdrowie;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości.
VI. Harmonogram zajęć:
1. Podstawowe umiejętności społeczne – „ Słuchanie”
2. Poznanie elementów Treningu Zastępowania Agresji:
- wewnętrzne i zewnętrzne wyzwalacze;
- reduktory i monity - sygnały z ciała;
- krótko - i długookresowe konsekwencje.
Uczenie kontrolowania swojej złości.
3. Poznanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami:
- „ Poznawanie swoich uczuć”,
- „ Wyrażanie swoich uczuć”,
- „ Radzenie sobie z czyjąś złością”.
4. Poznanie alternatywnych umiejętności wobec agresji:
- „ Stosowanie samokontroli”
- „ Reagowanie na zaczepki”
- „ Unikanie bójek”
- „Zgłaszanie skargi”
- „ Reagowanie na namawianie”
- „ Radzenie sobie z presją grupy”
- „ Przygotowanie do trudnej rozmowy”.
5. Nauka stosowania komunikatów „ JA”, zamiast - komunikatów „TY”
6.Postawa asertywna w moim życiu - nauka umiejętności pomagających w odparciu presji grupy, w sytuacji namawiania.
7. Jak mówić nie. Trudna sztuka odmawiania.
8. Edukacja charakteru: poczucie własnej godności i własnej wartości.
9.Przyczyny podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych.
Prawda i mity o używkach.
10. Mechanizm i etapy uzależnienia.
Skutki zdrowotne stosowania substancji psychoaktywnych.
11. Agresja i przemoc - prawda i mity.
12. Życie w rodzinie dysfunkcyjnej (z problemem alkoholowym).
13. Co znaczy dla mnie zdrowy styl życia?
14. Poznaję techniki relaksacyjne.
Uwagi o harmonogramie:
Spośród przedstawionych zagadnień zostaną wybrane treści adekwatne do bieżących potrzeb uczestników zajęć. Potrzeby dzieci w przedstawionej powyżej tematyce zajęć
są zróżnicowane. Niektóre zagadnienia mogą zostać rozszerzone, bądź zmienione.