SIERPECCY BADACZE IV KOMPONENT „ TERAPIA PEDAGOGICZNA Z ELEMENTAMI ZAJĘĆ
PSYCHO - EDUKACYJNYCH”
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Armii Krajowej w Sierpcu
WSTĘP
Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Zdajemy sobie sprawę, że szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, musi więc wskazać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają.
Założenia teoretyczne programu wynikają z podstawowych prawidłowości i zasad psychologii ogólnej i społecznej.
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
AGRESJA – w znaczeniu potocznym oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Jest ona pokazaniem pozycji dominującej. Agresja jest zapalnikiem przemocy.
Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami.
Przyczyny zachowań agresywnych u dziecka:
-
agresja i przemoc w rodzinie,
-
chaos w rodzinie,
-
negatywny lub chłodny stosunek rodziców do dziecka,
-
brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników,
-
mało rozwinięta samokontrola swoich emocji,
-
ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy,
-
używanie alkoholu i narkotyków,
-
nuda,
-
przekazywana w telewizji przemoc.
Najczęstsze przejawy agresji fizycznej wśród uczniów:
-
pobicia i bójki,
-
przestraszanie,
-
niszczenie cudzych rzeczy,
-
niszczenie sprzętu szkolnego,
-
zachęcanie do bicia,
-
wymuszanie,
-
bicie młodszych kolegów,
-
napastowanie fizyczne przez zorganizowaną grupę.
Agresja słowna uczniów wyraża się poprzez:
-
grożenie pobiciem,
-
przezywanie,
-
przekleństwa,
-
ordynarne odzywki,
-
wyśmiewanie,
-
kłótnie,
-
grożenie skarżeniem,
-
napastowanie słowne przez zorganizowaną grupę.
Agresywne zachowania uczniów służą m. in.:
- odreagowaniu złości, wyżyciu się, osiągnięciu jakiegoś celu, zwróceniu na siebie uwagi, zaspokojeniu potrzeb, rozładowaniu lęków i napięć, demonstracji siły, maskowaniu lęku i słabości, zdobyciu akceptacji grupy, odpowiedzi na agresję ("przemoc rodzi przemoc").
PRZEMOC – działanie powodujące naruszenie praw człowieka. To każde działanie, słowo, które nas poniża, powoduje krzywdę, cierpienie. Istotą przemocy fizycznej jest zadawanie i powodowanie cierpień.
Oto jej cztery podstawowe formy:
-
bicie – uderzanie ręką, uderzanie przedmiotami, szarpanie za włosy, za uszy, kopanie, popychanie i inne,
-
przymuszanie – do trzymania podniesionych rąk, do klęczenia, wykonywania różnych prac fizycznych, zmiany miejsca przebywania, opuszczania klasy szkolnej i inne, ograniczanie – zakaz wychodzenia z klasy szkolnej, szkoły, mieszkania, wiązanie, zakaz jedzenia i inne,
-
pozbawianie – noszenia ulubionej odzieży, spotkań towarzyskich, stałego miejsca przebywania w jakimś pomieszczeniu i inne.
Przemoc emocjonalna wobec dziecka może się przejawiać na różne sposoby:
-
przemoc słowna polegać może na oczernianiu, zawstydzaniu, oskarżaniu, przezywaniu (obniża poczucie wartości i porównuje go z innymi dziećmi), naśmiewanie się,
-
odrzucenie (fizyczne i emocjonalne),
-
degradowanie czyli ocenianie, obniżanie poczucia wartości poprzez krytykę, porównywanie do innych,
-
terroryzowanie czyli straszenie lub zastraszanie,
-
izolowanie od środowiska zewnętrznego, od grup rówieśniczych, od zajęć pozaszkolnych, od dalszej rodziny (dziadków, cioć, etc,), nie wyrażanie myśli i uczuć wewnątrz rodziny, zakaz budowania własnej indywidualności,
-
obowiązek istnienia w strukturach, tzn. że dziecko musi funkcjonować w zaakceptowanej strukturze, ryzykiem takiego postępowania wobec dziecka jest możliwość pojawienia się w przyszłości psychoz środowiskowych i osobowościowych,
-
korumpowanie, czyli zmuszanie do kradzieży, żebractwa, proponowanie lub przymuszanie do picia alkoholu,
-
eksploatacja, czyli przymuszanie do czynności i ról przekraczających możliwości rozwojowe dziecka, przejawiające się w zamianie ról i przemocy seksualnej,
-
pozbawianie stymulacji emocjonalnej, intelektualnej, społecznej,
-
niepewne i niestabilne wychowanie, czyli brak czytelnych zasad i norm wychowania
Czynniki ryzyka:
-
bezrobocie w rodzinie, bieda, marginalizacja społeczna,
-
przemoc i niewydolność wychowawcza rodziny,
-
niska samoocena,
-
zatarte granice, brak pozytywnych wzorów,
-
brak jasno określonych norm etycznych i moralnych,
-
używanie substancji psychoaktywnych,
-
niepowodzenia szkolne,
-
niezaspokojenie pragnień i potrzeb,
-
przynależność do nieformalnych grup i subkultur,
-
gloryfikacja przemocy w mediach
Czynniki zapobiegające:
-
aktywna współpraca w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ucznia na linii szkoła – dom,
-
działania profilaktyczne dostosowane do potrzeb szkoły,
-
zajęcia pozalekcyjne kompensujące deficyt poznawczy, emocjonalny i wychowawczy,
-
pomoc materialna w ramach posiadanych środków finansowych oraz współpraca z organizacjami pomocowymi działającymi na terenie gminy,
-
zajęcia integracyjne zespołu klasowego.
II. CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
-
Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży.
-
Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole.
-
Integracja uczniów w szkole i wzmocnienie więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami we wspólnym działaniu na rzecz przeciwdziałania agresji.
-
Budowanie udanych relacji z ludźmi.
-
Szerzenie wiedzy na temat zagrożeń społecznych.
-
Kształtowanie właściwych zachowań w sytuacjach zagrożeń życia i zdrowia człowieka.
-
Kształtowanie postaw gotowości do udzielania pomocy poszkodowanym.
-
Rozwijanie świadomości i odpowiedzialności za zdrowie i życie swoje oraz innych ludzi, troska o zdrowie.
-
Włącznie rodziców do oddziaływań profilaktycznych
-
Radzenie sobie ze stresem.
-
Szerzenie wiedzy na temat zagrożeń społecznych.
-
Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych.
-
Prezentowanie form właściwego spędzania wolnego czasu.
-
Odreagowanie napięć.
-
Skłanianie do refleksji nad własnym zachowaniem.
Cele szczegółowe:
- Komunikacja
1. Ćwiczenia i zabawy integracyjne wzmacniające poczucie
podmiotowości i akceptacji w grupie.
2. Opanowywanie i przezwyciężanie złości i agresji.
3. Konstruktywne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.
4. Tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi z innymi.
5. Zdobywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
6. Ukazywanie zachowań alternatywnych w sytuacjach wyzwalających
agresję.
- Zdrowie Psychiczne
-
Budowanie poczucia własnej wartości.
-
Radzimy sobie ze stresem.
-
Wpajanie zasad zachowania się w kontaktach odmiennej płci.
-
Stymulowanie poczucia własnej odrębności i wartości u młodzieży.
-
Rozwijanie u uczniów samodzielności własnych emocji i uczuć.
-
Ukazanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresu.
- Życie bez nałogów
-
Główne zagrożenia: Nikotyna, alkohol, narkotyki.
-
Trening umiejętności odmawiania.
-
Kształtowanie wzorców zdrowego stylu życia.
-
Dostarczenie wiedzy o środkach psychoaktywnych (nikotyna, alkohol, narkotyki) i niebezpieczeństw związanych z ich używaniem.
-
Nabywanie umiejętności umożliwiających unikanie zagrożeń płynących z używania środków psychoaktywnych: umiejętność odmawiania, satysfakcjonująca zabawa bez sięgania po środki uzależniające.
Metody Pracy:
-
Metody aktywne, oparte na działaniu
-
Metody oparte na obserwacji
-
Metody oparte na słowie.
Zadania:
-
Integracja grupy. Wzmacnianie poczucia podmiotowości i akceptacji w grupie. Ćwiczenia i zabawy - 1h
-
Słuchanie. Czy potrafisz słuchać tego co mówią do ciebie inni? Wyrażanie własnych uczuć. Rozpoznawanie słów mówiących o uczuciach. Rozumienie uczuć innych osób. Odpowiadanie z empatią - 2h
-
Mówienie „dziękuję”. Czy potrafisz podziękować jeśli ktoś wyświadczy Ci przysługę - 1h
-
Jak się dogadać. Komunikacja między ludźmi czyli porozumiewanie się. Dobór słów, głos, mina, ągestykulacja – to wszystko niesie ze sobą informację nie tylko o tym, co zamierzasz zrobić, ale też o Twoich uczuciach, emocjach - 2h