BADMINTON
Program zajęć sportowych dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent IV Człowiek jako element środowiska
Charakterystyka programu
Uwzględniając założenia zawarte w treści projektu IX Rozwój wykształceni a i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych, oraz zainteresowania uczniów jak również własne kompetencje opracowałem program zawierający „minimum” wymagań do prowadzenia zajęć korekcyjno – sportowych – badminton w ramach projektu „Sierpeccy badacze”. Jest to ta część programu, która zawiera powszechnie obowiązujące wymagania w zakresie prowadzenia zajęć sportowej, odnoszące się do wiedzy, w tym wiedzy praktycznej, umiejętności optymalnego poziomu sprawności fizycznej, dyspozycji osobowościowych, zamiłowań, przekonań oraz postaw do kultury fizycznej, które zapewniają każdemu człowiekowi prawidłowe funkcjonowanie w warunkach współczesnej cywilizacji.
Realizacja programu opiera się przede wszystkim zajęciach na dodatkowych. Podczas zajęć w każdej jednostce lekcyjnej uwzględniane będą trzy cykle kształcenia tj.
-
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,
-
Zajęcia z badmintona,
-
Zajęcia edukacyjne.
Każdy cykl składał się będzie z tematów, zadań, celów oraz działań wychowawczych. Tematy są wzajemnie powiązane ze względu na przypisywane im wartości, tj. motoryki, wiadomości, umiejętności oraz kształtowania dyspozycji kierunkowych.
Program zawiera cele ogólne i szczegółowe, metody stosowane w nauczaniu badmintona, procedury osiągania celów, kształtowanie podstawowych czynności ruchowych – elementy techniki gry w badmintona:
-
postawy badmintonisty,
-
sposobów poruszania się po boisku,
-
serw,
-
klir forhendowy,
-
smecz,
-
skrót,
-
drajw.
Ponadto zaprezentowano przewidywane osiągnięcia uczniów i ewaluację.
Cele ogólne i szczegółowe
Cele ogólne:
-
Popularyzowanie i upowszechnianie sportu wśród młodzieży, szczególnie badmintona.
-
Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań sportowych.
-
Przedstawienie pozytywnego wizerunku sportu i rekreacji oraz pomoc młodzieży w znalezieniu dyscypliny sportowej, którą polubią.
-
Promocja zdrowia i motywowanie do podnoszenia sprawności fizycznej i aktywności sportowo – rekreacyjnej.
Cele szczegółowe:
-
Aktywizowanie młodzieży do uczestnictwa w lekcyjnych i pozalekcyjnych zajęciach sportowych.
-
Pomoc jednostce w nauczaniu umiejętności ruchowych.
-
Wytworzenie lepszej świadomości potrzeb.
-
Zrozumienie znaczenia sprawności.
-
Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
-
Możliwość ruchowego wyżycia się.
-
Rozbudzenie zamiłowań do ruchu i zmęczenia wywołanego wysiłkiem fizycznym.
-
Dbałość o zdrowie, zadowolenie i dobre funkcjonowanie w życiu.
-
Rozwój samodzielności i uspołecznienia młodzieży.
-
Wzmacnianie odpowiedzialności i samodyscypliny.
-
Doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole opartego na wzajemnym zaufaniu, zrozumieniu, życzliwości, pomocy i poszanowania godności ludzkiej.
-
Kształtowanie zdrowej rywalizacji.
-
Kształtowanie właściwego stosunku do pozytywnych i negatywnych emocji.
-
Przygotowanie do udziału w różnych formach aktywności sportowo – rekreacyjnych (udział w zawodach szkolnych i pozaszkolnych).
-
Przygotowanie do pełnieni funkcji zawodnika, kibica i sędziego).
-
Przeciwdziałanie postępującym zjawiskom zachowań patologicznych poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych.
-
Pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy.
Metody i formy realizacji zadań
(stosowane w nauczaniu badmintona)
Metody przygotowania technicznego oparte są na głównej zasadzie: poznanie, opanowanie, stosowanie.
Od poznania zaczyna się nauczanie każdego elementu gry oraz jego wielorakich sposobów. Zapoznanie się z przebiegiem ruchu i jego formą przez uczącego się oraz uzyskanie zasadniczych informacji odnośnie całościowego wykonania i akcentowania najważniejszych szczegółów jest kluczową sprawą. Niezależnie od tego uczeń powinien posiadać ogólne wiadomości o celu i indywidualnej taktyce oraz znaczeniu elementu w grze, co bardzo rozszerza jego pogląd na grę. Temu celowi służy pokaz i opis słowny czynności jaka następnie będzie przedmiotem nauczania.
Metody ukierunkowane na nauczanie ruchu, doskonalenie jego jakości
i zwiększenie ilości powtórzeń to:
-
metoda bezpośredniej celowości ruchu - polega na celowym zestawieniu odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej z przemyślanym przebiegiem ruchu. Stosowanie metody zadaniowej poprzez ruchy proste zmierza do osiągnięcia doskonałości ruchu poprzez jego wielokrotne powtarzanie,
-
metoda zadaniowa - ścisła – dotyczy realizacji zadań ściśle określonych, których celem jest opanowanie elementarnych technik ruchu konkurencji sportowych, rozwój konkretnych sprawności motorycznych, wzmocnienia konkretnych grup mięśniowych itp.,
Drugą zasadą jest: od syntezy, poprzez analizę, do syntezy. Ta zasada rodzi potrzebę używania dwóch podstawowych metod uczenia:
-
metody syntetycznej – polega na nauczaniu od razu ruchu w formie całościowej. Dotyczy to wszystkich elementów gry. Na tej podstawie wyłania się pierwszy obraz ruchu. Prowadzący zajęcia powinien korygować błędy już od początku, ale tylko w głównych zarysach, po to każdy element gry został zautomatyzowany bez podstawowych błędów w mechanizmie ruchu.
-
metody analitycznej – zastosowana od początku, jest szczegółowym nauczaniem częściowym. Cały ruch rozbija się na opracowane
w szczegółach składniki. Tak trwa aż do chwili zautomatyzowania działania.
Niezwykle ważne są metody wychowania jako środki pomocnicze w realizacji celów:
-
wpływu osobistego,
-
wpływu sytuacyjnego,
-
kierowania samowychowaniem,
-
wpływu społecznego.
Metody kontroli i oceny wyników i postępów:
-
próby sprawności fizycznej ogólnej,
-
próby sprawności specjalnej,
-
obserwacja walki sportowej,
-
analiza wyniku sportowego.
Formy realizacji zadań w zespołowych grach sportowych:
-
zabawowa,
-
ścisła,
-
fragmentów gry,
-
gry szkolne (małe gry),
-
gra właściwa.
Środki niezbędne do realizacji:
-
baza (sala gimnastyczna i jej wyposażenie, sprzęt sportowy).
Procedury osiągania celów
-
Podmiotowe traktowanie ucznia, zwiększenie jego odpowiedzialności za przebieg procesu kształcenia.
-
Aktywny udział wszystkich uczniów bez względu na poziom sprawności.
-
Należy wykorzystać naturalną motywację do ćwiczeń.
-
Wyzwalać i rozwijać inwencję twórczą ucznia.
-
Umiejętności uczniów trzeba planowo i systematycznie kształtować.
-
Konieczne jest dostosowywanie treści i sposobów pracy do specyficznych właściwości dziewcząt (a chłopców).
-
Twórcze metody realizacji zadań ruchowych, współdziałanie z uczniem podczas wykonywania poznanych form ruchu.
-
Wskazane jest stawianie uczniów w sytuacjach, które wymagają samodzielności w myśleniu i działaniu, zmuszają do wartościowania, dokonywania wyborów i ponoszenia konsekwencji swoich decyzji.
-
Zadania, metody i formy organizacyjne należy dostosować do faktycznych potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia.
-
Należy pamiętać o indywidualizowaniu oddziaływań wychowawczych oraz o dostosowaniu stopnia trudności ćwiczeń oraz wielkości wysiłku fizycznego do indywidualnych możliwości każdego z uczniów.
-
Wprowadzić szeroko rozumiane nowatorstwo pedagogiczne poprzez zastosowanie oryginalnych form aktywności ruchowej, metod, środków dydaktycznych, rozwiązań organizacyjnych.
-
Każda lekcja powinna zawierać elementy doskonalące poznane umiejętności, podlegające systematycznej kontroli ze strony nauczyciela.
-
Wskazane jest prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu (w zależności od pory roku i pogody), dotyczy sprawności ogólnorozwojowej, np. przeprowadzanie rozgrzewki oraz gier i zabaw bez użęcia lotki.
-
Zachęcić uczniów do stosowania poznanych ćwiczeń w domu.
Szczegółowy plan pracy na zajęcia korekcyjno – sportowe – badminton w roku kalendarzowym 2012
Cykle kształcenia |
Nr Lekcji |
Temat |
Zadania |
Cele |
Działania wychowawcze |
Uwagi |
I. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej |
1. |
Postawy wyjściowe
|
Gry i zabawy oraz ćwiczenia
|
Organizacja zajęć, uczeń wie jak ważne jest zachowanie prawidłowej postawy w życiu codziennym. |
Rozwijanie umiejętności organizowania bezpiecznego miejsca do ćwiczeń |
|
2. |
Ćwiczymy mięśnie brzucha |
Gry i zabawy oraz ćwiczenia
|
Przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego |
Wdrażanie uczniów do wykonywania zadań ruchowych |
|
|
3. |
Ćwiczymy mięśnie grzbietu |
Gry i zabawy oraz ćwiczenia
|
Zasady zachowania bezpieczeństwa przy ćwiczeniach |
Samodzielna kontrola współdziałania w grupie |
|
|
4. |
Szybkość, wytrzymałość |
Gry i zabawy oraz ćwiczenia
|
Znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych |
Rozwijanie umiejętności doboru ćwiczeń rozgrzewkowych |
|
|
5. |
Skoczność, siła |
Skok w dal sposobem naturalnym, skok z miejsca, skok , skok dosiężny |
Zasady doboru ćw. kształtujących skoczność |
Rozwijanie odwagi i śmiałości |
|
|
6. |
Koordynacja ruchowa, ćwiczenia równoważne |
Przewroty w przód z miejsca (ze skłonu podpartego, z rozkroku), z marszu, biegu. |
Zasady doboru ćw. kształtujących zwinność |
Kształtowanie pożądanej postawy wobec uczniów mniej sprawnych |
|
|
II. Edukacja |
7,8 |
Spotkanie z olimpijczykami |
Przygotować pytania na wywiad |
Zapoznanie z ruchem olimpijskim |
Olimpijczyk jako .autorytet dla młodego sportowca |
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej |
9,10 |
Koordynacja ruchowa oraz gibkość
|
Twister |
Wpływ gibkości na ćwiczenia rozluźniające |
Współdziałanie w grupie |
|
11,12. |
Kształtowanie koordynacji ruchowej
|
Ringo |
Interpretacja przepisów gry, sędziowanie |
Współdziałanie w parach |
|
|
IV. Badminton |
13. |
Zapoznanie z zasadami gry w badmintona |
Prezentacja prowadzącego. |
Walory rekreacyjne i zdrowotne badmintona |
Uświadomienie roli sportu w życiu codziennym. |
|
14. |
Zasady Fair Play |
Gramy jak kto umie |
Rozróżnienie rywalizacji a współzawodnictwa |
Umiejętność przestrzegania zasady "fair play" |
|
|
V. Gimnastyka
|
15. |
Rozgrzewka |
Zasady przeprowadzania rozgrzewki |
Co rozgrzewki |
Przewodzenie grupie |
|
16. |
Ćwiczenia rozluźniające
|
Zasady przeprowadzania rozgrzewki
|
Co rozgrzewki |
Przewodzenie grupie |
|
|
VI. Badminton
|
17,18. |
Ćwiczymy szybkość |
Start, refleks |
Poznajemy ćwiczenia na szybkość |
Samokontrola |
|
19,20. |
Poruszamy się po korcie |
Krok dostawny, przeplatanka, wykrok - gra szkolna |
Uczeń zna i rozumie zasady poruszania się po korcie |
Organizowanie ćwiczeń według inwencji uczniów |
|
|
21,22. |
Postawa wyjściowa |
Zasady ustawiania się na korcie w grze singlowej i w deblu –gra szkolna |
Uczeń zna i rozumie zasady ustawiania się na korcie |
Samokontrola |
|
Szczegółowy plan pracy na zajęcia korekcyjno – sportowe – badminton w roku kalendarzowym 2013
Cykle kształcenia |
Nr Lekcji |
Temat |
Zadania |
Cele |
Działania wychowawcze |
Uwagi |
VI. Badminton
|
23. |
Gramy jak kto umie |
Wprowadzanie poznanych elementów do gry |
Przepisy dotyczące gry właściwej. |
Współdziałanie w grupie |
|
24. |
Gramy jak kto umie Kształtowanie sprawności specjalnej dla badmintona |
Gra właściwa z zastosowaniem poznanych elementów gry |
Poznawanie swoich możliwości |
Samoocena |
|
|
25,26. |
Nauka zagrywki |
Ćwiczenia wspomagające naukę zagrywki – krótkiej |
Poznanie zagrań beckhendowych |
Współpraca w parach |
|
|
27,28. |
Nauka zagrywki |
Ćwiczenia wspomagające naukę zagrywki - długiej |
Poznanie zagrań forehendowych |
Współpraca w parach |
|
|
VII. Gimnastyka |
29,30 |
Gibkość |
Gry i zabawy |
Uzyskanie optymalnego zakresu ruchu
|
powtórzenie zasad bezpieczeństwa |
|