Program zajęć pozalekcyjnych humanistyczno – dziennikarskich realizowanych w ramach projektu pn:
„Sierpeccy Badacze”
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – PO KL
komponentu II Nasza Pogoda w Szkole Podstawowej nr 2 w Sierpcu
CELE OGÓLNE:
-
uczenie logicznego myślenia,
-
rozwijanie młodych talentów,
-
poszerzanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi,
-
rozwijanie zainteresowań językiem ojczystym, literatura i kultura polską,
-
redagowanie wywiadu, notatki prasowej, prognozy pogody, reportażu,
-
rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
-
kształcenie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji,
-
doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
-
poznanie pracy dziennikarza,
-
bogacenie słownictwa związanego z działalnością dziennikarską,
-
rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji,
-
kształtowanie umiejętności wykorzystywania programów komputerowych do redagowania różnych form wypowiedzi,
-
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi,
-
nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy i współdziałania w grupie,
-
kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny,
Procedury osiągania celów: metody, formy i środki;
Specyfika zajęć pozalekcyjnych pozwala wykorzystać różne metody aktywizujące pracę ucznia. Najczęściej będę stosować:
- burzę mózgów
- metodę projektu
- pracę z tekstem
- debatę
- wykład /najrzadziej/
Formy pracy:
- indywidualna podczas przygotowywania materiału do artykułów,
- praca w małych grupkach 2 – 3 osobowe,
- zbiorowa podczas przygotowywania wywiadów i inscenizacji,
Środki dydaktyczne:
- słowniki i inne dostępne źródła,
- zebrany materiał badawczy przez grupę uczniów z zajęć przyrodniczych,
- zebrane informacje od dziennikarzy
Wykaz tematów i godzin przeznaczonych na ich realizację
Lp. |
Temat |
Liczba godzin |
Treści programowe, zagadnienia |
1. |
Organizacja pracy na zajęciach |
2 |
|
2. |
Czym jest dziennikarstwo |
3 |
|
3. |
Praca z literaturą popularnonaukową |
6 |
|
4. |
Wiadomości z zakresu gramatyki i ortografii |
2 |
|
5. |
Motyw pogody w literaturze pięknej |
2 |
|
6. |
Spotkanie z dziennikarzem |
2 |
|
7. |
Słowniczek młodego dziennikarza |
2 |
|
8. |
Redagowanie gazetki o tematyce badawczej dotyczącej pogody |
5 |
|
9. |
Komunikacja |
4 |
|
10. |
Wywiady z rodzicami lub dziadkami na temat zmian pogodowych |
3 |
|
11. |
Redagowanie podstawowych form wypowiedzi dziennikarskiej |
6 |
|
12. |
Próby własnej twórczości literackiej |
6 |
|
13. |
Praca nad inscenizacją z motywem zjawisk pogody |
7 |
|