PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Z ELEMENTAMI ZAJĘĆ PSYCHOEDUKACYJNYCH,
PROWADZONYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3
IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO,
W RAMACH PROGRAMU UNIJNEGO „ SIERPECCY BADACZE”,
KOMPONENT IV – „ CZŁOWIEK JAKO ELEMENT ŚRODOWISKA”
Wstęp
Do ważniejszych problemów współczesnej szkoły należy zagadnienie rozpoznawania i usuwania przyczyn trudności szkolnych uczniów. Trudności w uczeniu się mogą pojawić się na różnym poziomie edukacji. Sprawiają, że uczeń nie potrafi przyswoić sobie wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Uczeń taki otrzymuje słabe oceny, żyje w ciągłym poczuciu krzywdy i niesprawiedliwości, ma niskie poczucie własnej wartości, gdyż nie odnosi żadnych sukcesów. Zajęcia terapii pedagogicznej, adresowane do uczniów przejawiających trudności w czytaniu i pisaniu, przyczynią się do usprawniania zaburzonych procesów percepcyjno- motorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności szkolnych. Ponadto udział w zajęciach zapewni uczniom potrzebę osiągania sukcesu i wzmocni ich poczucie własnej wartości.
Zasadność prowadzenia tego typu zajęć to zwiększająca się z roku na rok ilość uczniów posiadających opinie wdane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne, wraz z zaleceniami do pracy w zespołach korekcyjno – kompensacyjnych.
Terapia pedagogiczna jest działaniem mającym na celu usuwanie przyczyn i objawów trudności dzieci w uczeniu się. W efekcie terapii powinna nastąpić u uczniów zmiana postaw wobec trudności i niepowodzeń szkolnych oraz wzrost motywacji do uczenia się.
Terapia pedagogiczna jest całokształtem oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych, mających na celu rozwijanie mocnych stron ucznia,
a zarazem, wspierających jego słabe strony. Ma na celu stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka, rozwijanie funkcji motorycznych, sprawności manualnej, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, percepcji wzrokowej, funkcji słuchowo- językowych. Ponadto zapobiega powstawaniu zaburzeń emocjonalnych i wyrabia właściwą motywację do nauki. Konieczne jest zatem stwarzanie takich sytuacji, w której uczniowie samodzielnie podejmują trud opanowania umiejętności czytania i pisania. Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu. Dobór odpowiednich środków dydaktycznych ma na celu zachęcenie ucznia do aktywności
i pracy nad pokonywaniem własnych trudności. Bardzo ważna jest również serdeczna i przyjazna atmosfera, która ma wyzwolić w dziecku zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i sprzyjać aktywnemu uczestnictwu w zajęciach. Efektem terapii pedagogicznej będzie w miarę poprawne czytanie ze zrozumieniem i pisanie zgodne z zasadami ortograficznymi, a także wzrost poczucia własnej wartości i samoakceptacji.
Cele ogólne terapii pedagogicznej:
-
Poprawa komunikacji, kształcenie umiejętności pracy w grupie.
-
Eliminowanie konfliktów poprzez uczenie sztuki kompromisu i rozwijanie takich cech jak cierpliwość, wyrozumiałość.
-
Eliminowanie napięć emocjonalnych.
-
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości.
-
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
-
Praca nad poczuciem własnej wartości.
-
Uświadamianie uczniom ich mocnych stron i wdrażanie do wykorzystywania ich w codziennych sytuacjach życiowych.
-
Wdrażanie do samodzielności.
-
Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
-
Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych na materiale literowym, wyrazowym i obrazkowym.
-
Wypracowywanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
Cele szczegółowe:
-
Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno – ruchowego.
-
Poprawa poziomu wiedzy i umiejętności uczniów oraz wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych.
-
Ćwiczenia sprawności czytania i pisania.
4. Wzmacnianie i wydłużanie koncentracji uwagi.
5. Eliminowanie konfliktów i napięć emocjonalnych.
6 .Wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły i możliwości.
7. Poznanie preferowanego stylu uczenia się i dominacji półkuli mózgowej, wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce.
Założenia programowe:
-
Program jest przeznaczony dla uczniów z problemami w nauce czytania i pisania z klas IV –VI (zdiagnozowanych w poradni psychologiczno – pedagogicznej), dobranych do grupy terapeutycznej ze względu na zbliżone trudności w czytaniu i pisaniu.
-
Terapia pedagogiczna trwa 9 miesięcy (X 2012r. – VI 2013r.)
-
Od października do grudnia 2012 roku zrealizowanych zostanie 12 godzin zajęć terapii pedagogicznej, zaś od stycznia do czerwca 2013 roku – 18 godzin. Łącznie: 30 godzin.
-
Zajęcia terapii pedagogicznej trwają 45 minut i odbywają się w gabinecie pedagoga szkolnego ( sala nr 6).
-
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu ( czwartki w godzinach: 13.40 – 14.25)
-
W terapii uczestniczy 5 uczniów.
-
Uczniowie korzystają z serii ćwiczeń „ ORTOGRAFFITI”, rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo Dysleksji: „ Czytam, rozumiem, piszę - Pisownia wyrazów z „ó – u” , Pisownia wyrazów z „rz/ ż. Ponadto uczniowie korzystać będą z materiałów i pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu.
-
W swoim postępowaniu terapeutycznym uwzględniam następujące programy:
- psychoterapeutyczny;
- psychokorekcyjny;
- psychodydaktyczny;
- ogólnorozwojowy.
Program psychoterapeutyczny obejmuje:
- rozładowywanie i wyciszanie negatywnych emocji dzieci;
- wyzwalanie potencjalnych możliwości i mocnych stron uczniów;
- odzyskanie wiary we własne siły oraz zwiększenie motywacji do dalszej pracy;
- wykorzystanie zainteresowań i zdolności dziecka, co pozwoli na przeżycie sukcesu i złagodzenie napięć emocjonalnych;
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, uświadomienie, że z podobnymi kłopotami borykają się również inni;
- uświadomienie, że trudności mają charakter przejściowy i ustąpią dzięki pracy terapeutycznej
Program psychokorekcyjny:
- usprawnianie i korekcja w zakresie percepcji wzrokowej;
- usprawnianie i korekcja w zakresie percepcji słuchowej;
- usprawnianie i korekcja w zakresie kinestetyczno – ruchowym.
Program psychodydaktyczny:
- realizacja programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti”, rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Dysleksji oraz dzięki innym pomocom i środkom dydaktycznym, zakupionym w ramach projektu „ Sierpeccy badacze”.
Program ogólnorozwojowy:
- rozwijanie procesów poznawczych: uwagi, pamięci, myślenia, mowy i wyobraźni;
- aktualizowanie i poszerzanie wiedzy ogólnej i szczegółowej.
-
Działania związane z realizacją programu:
- zgromadzenie informacji o uczniach pochodzących z różnych źródeł: od wychowawców klas i rodziców;
- dokonanie analizy opinii psychologiczno –pedagogicznych;
- analiza wytworów pracy uczniów;
- uzyskanie zgody rodziców na udział ich dzieci w zajęciach,
- ustalenie terminów spotkań oraz zapoznanie z nimi dzieci i rodziców,
- zawarcie kontraktu pomiędzy terapeutą a uczniami.
- podsumowanie przebiegu zajęć z uczniami: przekazanie wskazówek do dalszej pracy oraz w razie potrzeby kontynuacja zajęć.
Ewaluacja programu:
Ocena skuteczności programu odbywa się na bieżąco poprzez ocenę postępów uczniów podczas zajęć ( porównując ilość popełnianych
błędów podczas wykonywania różnych ćwiczeń)
Ewaluacja dokonana będzie przez:
- test kontrolny sprawdzający umiejętność poprawnej pisowni ortograficznej (oczekuje się mniejszej ilości błędów), porównanie wyników
z wynikami testu przeprowadzonego na początku zajęć.
- rozmowy z nauczycielami na temat postępów uczniów we wszystkich zakresach;
- rozmowy z rodzicami uczniów na temat ich postępów w nauce.
Oczekiwane efekty:
- usprawnienie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych;
- poprawa umiejętności ortograficznych;
- wzmocnienie motywacji do dalszej nauki i pokonywania trudności;
- opanowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości.
ZADANIA TERAPEUTYCZNE |
ĆWICZENIA WEDŁUG DZIAŁÓW PROGRAMU TERAPII |
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW - PRZYKŁADY ĆWICZEŃ |
USPRAWNIANIE FUNKCJI SŁUCHOWO - JĘZYKOWYCH |
i czynnego oraz doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
i logiczną ustnych wypowiedzi.
|
- różnicowanie oraz rozpoznawanie natężenia i częstotliwości dźwięków mowy własnych oraz innych osób, -rozpoznawanie linii intonacyjnych w zdaniach ( zdania pytające, twierdzące i rozkazujące), - ćwiczenia muzyczne, - układanie i powtarzanie zdań i opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów, - wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, głosek w słowach, - czytanie metodą sylabową, czytanie globalne, poprawa tempa czytania, i czytanie całościowe, rozwijanie czytania ze zrozumieniem, - tworzenie wyrazów z różnych sylab, - przekształcanie wyrazów przez zmianę głosek w różnych położeniach ( np. rok- rak- sok). - tworzenie wyrazów za pomocą rebusów, - wyodrębnianie ukrytego wyrazu w podanym wyrazie np. zlew, ulewa itp. - łączenie w pary rymujących się wyrazów, - odtwarzanie układów rytmicznych za pomocą przedmiotów, figur geometrycznych i rysunku, - uściślanie rozumienia znaczenia wyrazów i zdań, w tym określeń czynności i związków gramatyczno- logicznych między słowami, - opowiadanie treści obrazka, historyjek obrazkowych, - pamięciowe opanowywanie wierszy, rymowanek itp. - Formułowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi ustnej na zadany temat. Samodzielne czytanie i analiza tekstu, ustne odpowiadanie na pytania ( ćwiczenia techniki czytania tekstu, logiczne myślenie). |
USPRAWNIANIE MOTORYKI ORAZ OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ |
|
- zabawy z elementami płynnych oraz rytmicznych i zmiennych ruchów ramion, - wybrane ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej Dennisona ( leniwe ósemki, słoń, ruchy naprzemienne, rysowanie oburącz), - manipulowanie przedmiotami (piłeczki, kostki, kule z papieru), ćwiczenia i gry manipulacyjne, - ćwiczenia kierowania ruchów do celu, - odtwarzanie z pamięci ćwiczeń ruchowych ułożonych w sekwencję ruchów, |
DOSKONALENIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ, GRAFOMOTORYKI
|
|
- ćwiczenia w montowaniu konstrukcji z elementów takich jak: patyczki, klocki, koraliki, klamerki, - ćwiczenia rytmu, czyli cykliczności napięć i rozluźnień mięśni zaangażowanych w czynności ruchowe ( ugniatanie piłeczek), - ćwiczenia stymulujące koordynację obu rąk i koordynację wzrokowo- ruchową, kształtowanie kontroli wykonywanego ruchu ( wycinanie po linii prostej, falistej form geometrycznych), - ćwiczenia z serii „ dyktanda graficzne”, - precyzyjne wykonywanie czynności grafomotorycznych; rysowanie po śladzie, pogrubianie konturów, kreskowanie w obrębie wyznaczonych konturów, obrysowywanie szablonów, rysowanie labiryntów, kalkowanie i kopiowanie wzorów, łączenie kropek, odręczne kreślenie figur o różnym kształcie i w różnym położeniu, - kreślenie bez odrywania ręki zróżnicowanych, wieloelementowych symboli graficznych, - samodzielne pisanie liter, sylab, wyrazów z zachowaniem kierunku pisania, miejsca rozpoczynania litery, łączenie poszczególnych elementów, - ćwiczenia płynnych, rytmicznych, postępujących ruchów pisarskich, - ćwiczenia poprawiające tempo pisania, pisanie liter po: 2,3 i więcej, jednym płynnym ruchem, - ćwiczenia i zabawy relaksacyjne pomagające w rozluźnieniu napięcia mięśniowo- stawowego piszącej ręki. |
USPRAWNIANIE FUNKCJI WZROKOWEJ ( ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ) ORAZ ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ |
literopodobnym i literowym;
|
- wyszukiwanie obrazków, figur, liter wśród innych, w tle, w tekście, w obrazach nakładających się na siebie ( domina, loteryjki, puzzle, karty), - wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, - wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście, odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych, szukanie podobieństw między wyrazami, - dobieranie obrazków, wzorów i figur do ich konturów, rozpoznawanie obrazków oraz ich elementów;
- rysowanie wzorów, przedmiotów, według instrukcji słownej, - łączenie w zbiory, pary, takich samych liter, sylab i wyrazów, - kształcenie orientacji w schemacie ciała, - chodzenie po narysowanej lub ułożonej ścieżce, rysowanie przebytej drogi, także z zamkniętymi oczami, - rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów, - układanie z części obrazków, figur geometrycznych i liter, - różnicowanie znaków graficznych, - układanie obrazków w szeregu, zgodnie z ekspozycją,
- rysowanie kompozycji geometrycznych, labiryntów, według wzoru i instrukcji słownej, - układanie obrazków, figur, liter, według instrukcji słownej z użyciem określeń: prosto, po lewej, po prawej, nad, pod, obok, przed, za, na dole, ćwiczenia w układaniu dowolnych kompozycji, - kończenie rozpoczętych rysunków. |
DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA |
|
- Czytanie wyrazów, zdań, tekstów, - wyszukiwanie danej sylaby w wyrazach, - pisanie wyrazów, zdań, według wzoru i z pamięci, z zachowaniem zasad kształtnego pisania: prawidłowy kierunek pisania, łączenia liter, rozmieszczenia liter na liniaturze, jednolite pochylenie, - uzupełnianie brakujących sylab i liter w wyrazach, - podział wyrazów na sylaby, z zaznaczeniem danej sylaby kolorami i falami, tworzenie rodziny wyrazów, - wyrabianie wrażliwości ortograficznej i wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym, - opracowanie pisowni wyrazów z głoskami miękkimi, pisowni wyrazów z „ó” i „ rz” wymiennym, opracowanie pisowni wyrazów z „ h”, ch, opracowanie pisowni wyrazów z ‘ó’, „ rz”, wyrazów z „ ż” niewymiennym, - zastosowanie pomocy dydaktycznych w utrwalaniu trudnych wyrazów. |
Harmonogram zajęć:
1. Przeprowadzenie testu diagnozującego umiejętności ucznia w zakresie ortografii – ( 1 godzina )
2.Różnice indywidualne w uczeniu się. Preferowany styl uczenia się – (1 godzina )
3. Jak się uczyć? Sporządzanie map myślowych (mapa sukcesu szkolnego, co to znaczy człowiek szczęśliwy) – ( 1 godzina )
4. Jak radzić sobie ze stresem ? – ( 1 godzina)
5. Strategia uczenia się, czyli jak nie denerwować się przed klasówkami, egzaminami?- (1 godzina)
6. Pozytywne myślenie – co mi to daje? Poznaję swoje mocne strony – (1 godzina)
7. Poznajemy techniki relaksacyjne – (1 godzina)
8.Usprawnianie funkcji słuchowo- językowych ( 2 godziny)
9. Usprawnianie motoryki i ogólnej koordynacji ruchowej. ( 2 godziny).
10.Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki. ( 2 godziny)
11. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej. ( 2 godziny)
12. Doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem ( 2 godziny)
13.Doskonalenie poprawnego pisania pod względem ortograficznym – (2 godziny)
14.Wprowadzenie zasad pisowni wyrazów z „ó”, „ó” wymiana na o, a, e . Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – (1 godzina )
15.Pisownia wyrazów z ó niewymiennym. Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – (1 godzina )
16.„Ó” w zakończonych wyrazów –ów, -ówka, -ówna. Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – (1 godzina)
17. Pisanie dyktanda z wyrazami u/ó. Wdrażanie do autokorekty – ( 1 godzina)
18. Wprowadzenie zasad pisowni z „u”; „U” na początku i na końcu wyrazów. Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – (1 godzina)
19.Zasady pisowni z „rz”- wymieniające się na r i w zakończeniach – arz, -erz. – (1 godzina)
20. Pisanie wyrazów z „ rz” niewymiennym. Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – ( 1 godzina )
21. „Rz” w rzeczownikach rodzaju męskiego zakończonych na –arz, -erz, -mistrz, -mierz.
Rozwijanie czytania tekstu ze zrozumieniem – (1 godzina)
22. „Rz” po spółgłoskach, wyjątki w pisowni „rz” po spółgłoskach – ( 1 godzina )
23.Test ze znajomości pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną. Pisanie dyktanda z lukami – (1 godzina)
24. Podsumowanie zajęć terapeutycznych. Najlepsze techniki relaksacyjne – (1 godzina)
Razem: 30 godzin terapii pedagogicznej
Uwagi o harmonogramie:
Na zajęcia nr 1 do nr 7 (psychoedukacyjne) wystarczy przeznaczyć 1 godzinę lekcyjną. Zajęcia od nr 8 do 13 (terapia pedagogiczna ) należy przeplatać z innymi zajęciami, aby nie dopuścić do znużenia i zniechęcenia uczniów. Podczas każdych zajęć należy stosować naprzemiennie ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego, koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji przestrzennej i w schemacie ciała, zgodnie
z zasadami prowadzenia terapii pedagogicznej. Zrealizowanie planu zajęć będzie uzależnione od tempa pracy uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych.