SIERPECCY BADACZE IV KOMPONENT
„ RAMOWY PROGRAM TERAPII PEDAGOGICZNEJ”
Opracowanie: Grażyna Pyszyńska
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Armii Krajowej
w Sierpcu
WSTĘP
Dla każdego nauczyciela czy terapeuty sprawą oczywistą jest, że nauka szkolna opiera się głównie na spostrzeżeniach wzrokowych, słuchowych oraz doświadczeniach kinestetyczno-ruchowych. Aby dziecko mogło sprostać wymaganiom edukacyjnym, powinno harmonijnie rozwijać się w zakresie funkcji poznawczych biorących udział w procesie uczenia się. Ważne jest współgranie spostrzegania, orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, wzrokowo-ruchowej. Musi tez prawidłowo funkcjonować pamięć, aby dziecko mogło dokonywać operacji w pamięci i doskonalić umiejętność rozumowania operacyjnego. Nie korygowane zaburzenia tych funkcji powodują nasilenie się specyficznych trudności w uczeniu się.
Nauczyciel rozpoczynający pracę terapeutyczną z dziećmi, powinien najpierw zapoznać się z opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej ,opinią nauczyciela wychowawcy oraz przeprowadzić diagnozę wstępną. Pozwoli to właściwie zaplanować rodzaje ćwiczeń dla poszczególnych uczniów.
CEL GŁÓWNY:
Celem głównym planu działań terapeutycznych jest stworzenie sprzyjających warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka( na miarę jego możliwości), poprzez eliminowanie zaburzonych funkcji rozwojowych.
Cele szczegółowe:
-
Usprawnianie zaburzonych procesów psycho- motorycznych, istotnych w prawidłowym opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
-
Oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspokajające, a równocześnie aktywizujące do nauki.
-
Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym uczniem.
-
Stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia i zapewnienie warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
-
Dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności ucznia.
-
Usprawnianie grafomotoryki.
-
Pozytywne wzmacnianie dzieci
-
Eliminowanie niepowodzeń szkolnych
Metody pracy:
-
metody aktywne, oparte na działaniu
-
metody oparte na obserwacji
-
metody oparte na słowie
-
metody pamięciowe i oparte na powtórzeniach
Zasady pedagogiczne:
-
Zasada indywidualizacji
-
Zasada powolnego stopniowania trudności
-
Zasada korekcji zaburzeń
-
Zasada kompensacji zaburzeń
-
Zasada systematyczności
-
Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego
Podstawą pracy z dziećmi z fragmentarycznymi zaburzeniami rozwoju jest jej zindywidualizowanie – dodatkowa pomoc, w postaci programowania zajęć korekcyjnych (środki, metody), ze względu na ogromne zróżnicowanie rodzaju, zakresu i głębokości ujemnych odchyleń w rozwoju oraz trudności w uczeniu się.
Zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniająca złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka
Zgodnie z tą zasadą należy stopniować trudności, zwracając uwagę na objętość opracowanego materiału, przystępność dla dziecka, postępy w nauce i punkt wyjścia materiału programowego, tzn. poziom czytania i pisania: tempo, biegłość, płynność, poprawność czytania, czytanie ze zrozumieniem;
Zasada korekcji zaburzeń
Podczas zajęć najwięcej czasu trzeba przewidzieć na ćwiczenie funkcji najsłabiej rozwiniętych i tych umiejętności, w których ujawniają się najpoważniejsze trudności. Ćwiczone one są w różnych czynnościach z zachowaniem zasady stopniowania trudności i zasady indywidualizacji.
Zasada kompensacji zaburzeń
Niezmiernie ważne jest łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji bardziej sprawnych, aby utworzyć właściwe mechanizmy kompensacyjne. Dzieci napotykające trudności w opanowaniu poszczególnych umiejętności uruchamiają często niewłaściwe mechanizmy obronne, np. uczą się na pamięć bez zrozumienia, „czytają” z pamięci.
Zasada systematyczności
Zasada ta dotyczy systematyczności i częstotliwości ćwiczeń korekcyjnych i korekcyjno- kompensacyjnych. Jej przestrzeganie wpływa bardzo korzystnie na opanowanie i utrwalenie nabytej wiedzy i umiejętności. Długotrwałe przerwy powodują najczęściej częściowy lub całkowity regres, co zmniejsza skuteczność terapii.
Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
W czasie trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oddziaływania wychowawcze powinny mieć charakter terapeutyczny. Niepowodzenia szkolne są przyczyną reakcji nerwicowych i negatywnych postaw wobec nauki i szkoły, co w konsekwencji przyczynia się do osłabienia wyników dziecka w nauce.
Zadania szczegółowe:
1. Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiedzę ogólną oraz myślenie słowno-pojęciowe
-
ćwiczenia twórczego myślenia
-
grupowanie przedmiotów wg podanego kryterium(wzoru, funkcji, kształtu)
-
wyszukiwanie i wskazywanie wśród szeregu przedmiotów elementu pasującego
-
ćwiczenia we wnioskowaniu ze stanu rzeczy przedstawionego na obrazku
-
ćwiczenia w myśleniu przez analogię (kończenie układu z figur geometrycznych)
-
wyszukiwanie błędów i braków na obrazkach
-
podawanie słów o tym samym znaczeniu
-
rozwiązywanie zagadek, rebusów, opowiadanie treści historyjek obrazkowych
2. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową
-
tworzenie różnych układów figur geometrycznych
-
dobieranie figur geometrycznych o różnych kolorach, kształtach, wielkości i grubości
-
pisanie z pamięci
-
scalanie figur geometrycznych
-
ćwiczenia na materiale ilustrowanym
-
układanie obrazków z części
-
układanie z pamięci wzorów
-
różnicowanie obrazków, identyfikowanie ,porównywanie, dobieranie parami, wyszukiwanie różnic, wyszukiwanie błędów.
-
układanie historyjek obrazkowych
-
rysowanie uprzednio demonstrowanych przedmiotów
-
układanie zdań z rozsypani wyrazowej
-
spostrzeganiu zmian w układzie przedmiotów
-
analiza prostych ilustracji i wyliczanie jak największej ilości przedmiotów znajdujących się na obrazku
3. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej
-
malowanie i rysowanie dużych form kolistych, falistych
-
rzucanie piłką do celu
-
przewlekanie sznurków przez otworki
-
układanie konstrukcji z gotowych elementów
-
zamalowywanie dużych konturowych obrazków
4. Trening czytania i pisania
-
segregowanie wyrazów
-
uzupełnianie podpisów do obrazka
-
uzupełnianie luk w zdaniu
-
dobieraniu obrazków do treści tekstu
-
rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek
-
redagowanie krótkich zdań
-
układanie zdań z rozsypani wyrazowej i zdaniowej
-
wykonywanie czynności wg pisemnie podanej informacji
-
wyszukiwanie w tekście odpowiedzi na zadane pytanie
-
ćwiczenia w głośnym czytaniu krótkich ekspozycji
-
przepisywanie, pisanie z pamięci i ze słuchu wyrazów, zdań z trudnościami ortograficznymi
-
rysowanie i pisanie z uwzględnieniem przyspieszania tempa pracy
5. Ćwiczenia grafomotoryczne
-
lepienie z plasteliny
-
likwidowanie napięcia mięśniowego poprzez kontrolę nacisku na przyrząd pisarski, kredki, pędzel
-
malowanie pędzlem po linii poziomej i pionowej
-
obrysowywanie gotowych szablonów
-
wycinanie wg wzoru, wydzieranie,
6. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
-
porównywanie długości wyrazów
-
tworzenie wyrazów poprzez różnego rodzaju przekształcenia
-
przeliczanie sylab, podawanie ich kolejności w wyrazie
-
ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowej zdań(w oparciu o rozsypani wyrazowe i zdaniowe), materiał obrazkowy i tekst)
-
nauka wierszyków
7. Ćwiczenia rozwijające myślenie matematyczne
-
porządkowanie liczb wg podanego warunku
-
przedstawianie liczb na osi liczbowej
-
segregowanie przedmiotów tej samej klasy wg stopniowania jakiejś cechy
-
podstawowe miana(kg, dag ,m, cm, l godz, h)
-
ćwiczenia w zakresie czterech podstawowych działań
-
rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
-
gry matematyczne, łamigłówki
-
Ćwiczenia ogólnorozwojowe
-
wdrażanie do samodzielnej pracy
-
wyrabianie wytrwałości w pracy, dokładności
-
kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi
-
wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami
-
rozwijanie umiejętności planowania pracy
-
wpajanie prawidłowych nawyków i form zachowania
-
rozwijanie logicznego myślenia
-
wyrabianie odporności psychicznej na własne niepowodzenia, próby samodzielnego ich przezwyciężania w toku systematycznych ćwiczeń, oceny efektów własnej pracy, wywołanie motywacji do pracy i nauki