Zajęcia przyrodniczo-matematyczne w ramach komponentu II Nasza Pogoda dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Sierpcu - Grupa 2
Cel ogólny:
Głównym zadaniem tej części projektu jest monitoring, obserwacje połączone z przygotowaniem dokumentacji, opisy zdarzeń i zjawisk pogodowych zachodzących w przyrodzie, a atrakcyjność tych zajęć wiąże się bezpośrednio z samodzielnym eksperymentowaniem.
Cele szczegółowe:
Uczestnik projektu:
- zna podstawowe składniki pogody i potrafi wyjaśnić pojęcia z nimi związane,
- rozpoznaje typy pogody,
- rozumie potrzebę przeprowadzania obserwacji meteorologicznych,
- określa położenie Sierpca i rzeki Sierpienicy,
- przyporządkowuje okolice do określonej strefy klimatycznej i charakteryzuje cechy klimatu umiarkowanego,
- rozróżnia elementy klimatu i pogody,
- korzysta z urządzeń do mierzenia składników pogody oraz posługuje się odpowiednimi jednostkami,
- korzysta z planów, map synoptycznych i ogólnogeograficznych oraz orientuje je w terenie,
- utrwala metody wyznaczania kierunków świata, wysokości i położenia geograficznego,
- identyfikuje na planie i mapie miejsca obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu szkoły,
- porównuje odległości na mapie z odległością rzeczywistą w terenie,
- rozumie znaczenie stacji meteorologicznych,
- obserwuje zjawiska pogodowe i rozróżnia typy chmur,
- rozumie znaczenie obiegu wody w przyrodzie,
- dostrzega związek pomiędzy umiejscowieniem stacji meteorologicznej a wynikami pomiaru,
- poznaje wpływ Sierpienicy na mikroklimat miasta,
- dostrzega sezonowość zmian pogodowych w klimacie umiarkowanym,
- analizuje uzyskane dane związane z poszczególnymi elementami pogody w cyklu rocznym oraz formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji,
- opisuje i porównuje cechy pogody w różnych porach roku,
- bada wpływ zanieczyszczeń powietrza na zmiany klimatyczne i zjawiska pogodowe np. kwaśne deszcze, efekt cieplarniany,
- ustala strefy porostowe i porównuje je z odczynem wody opadowej,
- oblicza amplitudy temperatury dobowej i w cyklu miesięcznym lub w poszczególnych porach roku,
- prezentuje uzyskane wyniki społeczności lokalnej,
- konstruuje wykresy z wykorzystaniem komputera,
- planuje i wykonuje postery tematyczne,
- uczestniczy w organizacji Szkolnego Święta Klimatu.
Działania:
-
wyszukiwanie z różnych źródeł materiałów tematycznie związanych z pogodą i klimatem,
-
odczyt z 2 stacji meteorologicznych parametrów czynników pogody 2 razy w tygodniu(każda grupa innego dnia),
-
ustalenie stref porostowych i wykonanie odpowiedniej mapy,
-
zajęcia terenowe (położenie, wysokość bezwzględna, kierunki na widnokręgu, orientowanie planu i mapy, obserwacje pogodowe, obliczania odległości),
-
zajęcia laboratoryjne: badanie pH wody opadowej, wpływ SO2 i pyłów na rośliny, pomiar zapylenia powietrza,
-
opracowanie arkusza zbiorczego z pomiarów, analiza wyników i wyciąganie wniosków,
-
wycieczka do Mazowieckiego Ośrodka Geograficznego w Murzynowie na terenie Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego,
-
wycieczka na Uniwersytet Mikołaja Kopernika i do Planetarium w Toruniu,
-
wycieczka w Karkonosze: badanie zmian temperatury powietrza wraz z wysokością n.p.m., porównanie wartości składników pogody na nizinach i w górach, wpływ na temperaturę wodospadów, strumieni, porównanie warunków atmosferycznych w dolinach i na szczytach, porównanie pH wody opadowej i pokrywy śnieżnej, strefy porostowe w górach.
Rezultaty twarde:
-
Arkusze obserwacji pogody oraz arkusz zbiorczy pomiarów,
-
Referat z przeprowadzonych badań i analiza wykresów pomiarów,
-
Szkolne Święto Klimatu,
-
Mapa stref porostowych Sierpca
Tematyka zajęć:
-
Zapoznanie z celami i zadaniami projektu. - 1 godz.
-
Pogoda i jej składniki. - 1 godz.
-
Co to jest temperatura i jak ją mierzymy? - 1 godz.
-
Skąd się bierze wiatr? - 1 godz.
-
Otacza nas powietrze. – 1 godz.
-
Jaką postać może mieć woda? - 1 godz.
-
Obieg wody w przyrodzie. – 1 godz.
-
Opady atmosferyczne i sposoby ich pomiaru. – 1 godz.
-
Jak powstają osady atmosferyczne? - 1 godz.
-
Stopnie zachmurzenia i rodzaje chmur. – 1 godz.
-
Zmiany pogody w ciągu roku. – 1 godz.
-
Pory roku – czy wszędzie takie same? - 1 godz.
-
Co to jest klimat i jego składniki? - 1 godz.
-
Cechy klimatu umiarkowanego. – 1 godz.
-
Określamy położenie Sierpca na kuli ziemskiej. – 1 godz.
-
Jak korzystać z planu i mapy? - 1 godz.
-
Skala i plan. Zadania tekstowe. – 1 godz.
-
Zapoznanie z klatką meteorologiczną. – 1 godz.
-
Źródła zanieczyszczeń powietrza. – 1 godz.
-
Skutki zanieczyszczeń powietrza. - 1 godz.
-
Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zjawiska pogodowe i zmiany klimatu. - 1 godz.
-
Zapoznanie z mapami synoptycznymi i międzynarodową symboliką meteorologiczną. - 1 godz.
-
Przygotowanie arkusza obserwacji pogody. - 1 godz.
-
Działania na liczbach wymiernych. Porównywanie liczb wymiernych. - 1 godz.
-
Obliczenia procentowe. - 1 godz.
-
Zadania tekstowe dotyczące temperatury, objętości, prędkości i występowania wody w przyrodzie. - 1 godz.
-
Odczytywanie danych z wykresów, tabel i diagramów. - 1 godz.
-
Wykonywanie wykresów, tabel i diagramów. - 1 godz.
-
Obliczanie średniej arytmetycznej. - 1 godz.
-
Dokumentacja zachmurzenia na wykresie kołowym. - 1 godz.
-
Wykonujemy wykresy średnich miesięcznych temperatur. - 1 godz.
-
Konstrukcja wykresów słupkowych sumy opadów w poszczególnych miesiącach. - 1 godz.
-
Graficzny obraz róży wiatrów w poszczególnych porach roku. - 1 godz.
-
Analiza wyników pomiarów elementów pogody. - 1 godz.
-
Ustalenie cech pogody Sierpca w poszczególnych porach roku. - 1 godz.
-
Analiza uzyskanych danych związanych z poszczególnymi elementami pogody w cyklu rocznym. - 1 godz.
-
Opracowanie arkusza zbiorczego z pomiarów. - 1 godz.
-
Opracowanie referatu z przeprowadzonych badań. - 1 godz.
-
Zajęcia terenowe: orientowanie planu i mapy, lokalizacja punktów identyfikacyjnych, kierunki na widnokręgu. - 2 godz.
-
Zajęcia terenowe: opis naukowy stanowisk – położenie, wysokość bezwzględna i względna. - 2 godz.
-
Zajęcia terenowe - ustalenie stref porostowych i naniesienie ich na mapę. – 4 godz.
-
Zajęcia terenowe – obserwacje pogody, pomiary i odczyty urządzeń klatek meteorologicznych (2 razy w tygodniu na 2 stanowiskach w czterech porach roku) realizowane na każdym spotkaniu grupy I i II,
-
Zajęcia laboratoryjne: pomiary zapylenia powietrza (realizowane na bieżąco).
-
Zajęcia laboratoryjne: badanie pH wody opadowej różnymi metodami. - 1 godz.
-
Porównanie stref porostowych z odczytem wody opadowej. - 1 godz.
-
Szkolne Święto Klimatu-2 godz.