Program zajęć humanistyczno - dziennikarskich dla uczniów Gimnazjum Miejskiego
im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent III Nasza Rzeka
Cele:
uczeń:
-
czyta różne teksty kultury;
-
dostrzega podobieństwa i różnice w podejściu twórców do tego samego zagadnienia, motywu;
-
odczytuje ukryte sensy poszczególnych tekstów; dokonuje ich interpretacji na poziomie dosłownym i przenośnym;
-
analizuje, porównuje, formułuje wnioski;
-
pracuje z tekstem, zabiera głos w dyskusji;
-
czyta ze zrozumieniem;
-
trafnie korzysta ze źródeł umożliwiających samokształcenie (wybiera informacje istotne); gromadzi i selekcjonuje materiał;
-
właściwie tworzy krótkie i długie formy wypowiedzi pisemnej.
Formy i metody pracy:
-
praca z tekstem;
-
przekład intersemiotyczny;
-
drama;
-
drzewko decyzyjne;
-
mapa mentalna;
-
tworzenie asocjogramów;
-
heureza;
-
praca w grupach;
-
rozwiązywanie problemów;
-
dyskusja;
-
„burza mózgów”
Szczegółowy zakres działań: 55 godzin realizacji projektu
1. Być dziennikarzem.
2. Jak tytułować? – nie ma wypowiedzi dziennikarskiej bez tytułu. Gramatyka i stylistyka tytułów.
3.Wprawiamy się w tytułowaniu.
4. Jak dzielić teksty? Analizujemy artykuły prasowe.
5. Badamy akapity, podtytuły i śródtytuły w artykułach prasowych.
6./7. Tytułowanie i dzielenie tekstów – podsumowanie.
8./9 Redagowanie gazetki szkolnej z uwzględnieniem poznanej wiedzy dotyczącej tytułowania i dzielenia tekstów.
10. Ustalamy reguły obowiązujące w informacji.
11. Jak redagować informację?- analiza artykułów prasowych.
12. Gdy informacja staje się artykułem.
13. Analiza budowy artykułów informacyjnych.
14. Uczymy się pisać artykuły informacyjne – wprawki redakcyjne.
15./16. Przygotowujemy się do napisania artykułu informacyjnego dotyczącego realizacji naszego projektu.
17./18. Redagowanie gazetki szkolnej – artykuły informacyjne.
19. Gdy informacja staje się sprawozdaniem. Analizujemy i piszemy dobre sprawozdania.
20.Informacja, czyli sedno dziennikarstwa – podsumowanie.
21. Wywiad – jak pokazać rozmówcę?
22. Wywiad – analiza artykułów prasowych.
23. Nadrzędny cel wywiadu.
24. Jak rozmawiać – dziennikarz i rozmówca.
25. Przekształcanie wywiadu.
Przeprowadzenie i opracowanie wywiadów z:
26./27. pracownikiem Urzędu Miasta,
28./29. pracownikiem Miejskiej Oczyszczalni Ścieków,
30./31. pracownikiem Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
Zamieszczenie wywiadów w gazetce szkolnej.
32.Tematyka reportaży.
33./ 34.Tworzenie reportaży – ćwiczenia redakcyjne.
Tworzenie reportaży i fotoreportaży:
35./36. wycieczka do laboratorium,
37./38. pobór i analiza wody,
39./40. zajęcia sportowe.
41. Uczymy się pisania artykułu problemowego.
42.Polemika – uczymy się nie zgadzać.
43. Jak budować dyskurs?
44. Spieramy się o pisarzy i bohaterów ich książek.
45./46.Tworzenie komentarzy (komentarze jawne i ukryte, oddzielanie komentarza od informacji).
47. Publicystyka – podsumowanie.
48./49. Redagowanie gazetki – publicystyka, czyli dziennikarstwo dla tych, którzy analizują rzeczywistość.
50. Felieton – kompozycja i styl felietonów.
51. Tworzenie felietonów: artykuły krytyczne, informujące, apelujące związane z problematyką realizowanego projektu, łączenie formy literackiej z rysunkową.
52./53. Tworzenie prezentacji multimedialnej dotyczącej przebiegu i realizacji projektu „Sierpeccy badacze”.
54./55. Zorganizowanie dyskusji panelowej (prezentacja obserwacji, doświadczeń, wyników pomiarów).