Program zajęć z języka angielskiego
SIERPECCY BADACZE – komponent I
Wstęp
Program przeznaczony jest na zajęcia, które mają na celu przybliżenie uczniom wiedzy o florze i faunie dorzecza Sierpienicy. Program ten ma na celu zbliżenie dzieciom szeregu zagadnień na temat flory i fauny, poszerzanie ich słownictwa w tej dziedzinie, które wykraczają poza ramowy program nauczania. Dzieci będą miały okazję pracować z autentycznymi materiałami, stworzyć projekty, poszerzyć wiedzę i zastosować ją w praktyce. Uczniowie będą wychodzić w teren, co ma rozbudzić ich zainteresowanie, tolerancje i otwartość wobec przyrody.
Program został opracowany z myślą o uczniach w typowych warunkach szkolnych. Wprowadza on propozycje rozwiązań metodycznych, których celem jest wykształcenie zachowań sprzyjających przyswajaniu języka obcego, pobudzaniu zainteresowania przyrodą.
Tematyka, dobór zadań i problemów, a także liczba godzin przeznaczona na realizację poszczególnych zagadnień może ulegać zmianom w zależności od możliwości szkoły oraz potrzeb i zainteresowań uczniów.
Cele
Cele ogólne:
-
rozwijanie w uczniach ciekawości, tolerancji i otwartości wobec przyrody (wyjścia w teren);
-
przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego;
-
rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary w możliwości;
-
zapewnienie uczniom dostępu do materiałów autentycznych;
-
zapewnienie maksimum kontaktu z językiem obcym;
-
stworzenie dzieciom warunków do stosowania języka obcego w praktyce – tworzenie projektów interdyscyplinarnych;
Cele szczegółowe:
-
wykształcenie umiejętności kluczowych u uczniów, czyli pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, jej analiza i wykorzystywanie nabytej wiedzy w praktyce;
-
zniwelowanie różnic w podejściu do zdobywania wiedzy w nauce języka angielskiego;
-
rozwinięcie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych w celu łatwiejszego i efektywniejszego zdobywania, wykorzystywania i przekazywania wiedzy;
-
wdrożenie do autoprezentacji poprzez wykorzystywanie technologii informatycznych i języka angielskiego;
-
zdobycie informacji i umiejętności z otaczającego świata i wykorzystywanie ich w życiu codziennym i na dalszych etapach kształcenia;
-
doskonalenie umiejętności językowych uczniów z zakresu:czytania, mówienia, sprawności rozumienia ze słuchu, pisania;
-
zachęcenie do poszerzania posiadanej wiedzy;
-
rozwijanie zainteresowań językiem angielskim;
-
przygotowania uczniów do wykorzystywania języka angielskiego w sytuacjach życiowych;
-
budowanie wiary we własne możliwości;
-
motywowanie uczniów do pracy; stworzenia podstaw do dalszej nauki języka angielskiego;
-
wykształcenie częściowej samodzielności poprzez naukę korzystania ze słowników i materiałów źródłowych;
-
samodzielne rozwiązywanie problemów;
-
zapoznanie i poszerzenie wiedzy uczniów na temat flory i fauny dorzecza Sierpienicy;
-
słownictwo związane z tymi zagadnieniami (tworzenie słowniczka pojęć);
-
zapisy zmian zachodzących w przyrodzie podczas roku kalendarzowego;
-
tworzenie projektów związanych z poruszaną tematyką.
Formy pracy
-
luźne wypowiedzi „burza mózgów”;
-
dyskusje;
-
projekty;
-
praca w grupie;
-
praca w parach;
-
praca indywidualna;
-
praca z Internetem;
-
tworzenie słowniczka pojęć;
-
praca w terenie;
-
portfolio ucznia – teczka z dokumentami.
Metody pracy
-
grupowe wykonanie projektów;
-
opisy ustne i pisemne;
-
praca indywidualna i w parach z komputerem, użycie tablicy interaktywnej;
-
wyszukiwanie informacji w Internecie;
-
praca z oryginalnymi materiałami w języku angielskim (filmy, płyty CD, książki, artykuły w gazetach, słowniki);
-
praca w terenie.
Środki dydaktyczne
-
dostęp do pracowni komputerowej i Internetu;
-
dostęp do oryginalnych materiałów językowych;
-
dostęp do słowników;
-
przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć.
Forma realizacji
Program będzie realizowany w wymiarze 2 godzin tygodniowo (piątki, godz.13.40 – 15.15, ewentualna zmian w celu dopasowania zajęć do uczniów) w formie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów kl. IV - VI. Przewiduje się, że liczba godzin przeznaczona na zajęcia wynosić będzie 53 (2012 r. – 23 godz.; 2013 r. – 30 godz.). Zajęcia odbywać się będą w pracowni językowej (sala 113) lub komputerowej ze stałym dostępem do Internetu (sala 202).
Osiąganie stawianych celów następuje poprzez:
-
zapoznanie uczniów z wiedzą na temat flory i fauny dorzecza Sierpienicy;
-
mobilizowanie uczniów do samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych;
-
tworzenie słowniczka pojęć związanych z tematem;
-
poznawanie przez uczniów otaczającej ich przyrody metodami aktywizującymi (wyjście w teren), uczącymi krytycznego i twórczego myślenia, samodzielnego podejmowania decyzji i współpracy w grupie;
-
kształtowanie umiejętności dzielenia się wiedzą i umiejętnościami oraz kojarzenia, spostrzegania a także wnioskowania.
Ocenianie i kontrolowanie uczniów
Kontrola postępów uczestników zajęć koła ma na celu jedynie dostarczenie nauczycielowi informacji o przystępności i efektywności prowadzenia zajęć oraz o stopniu zainteresowania uczniów danym zagadnieniem. Dlatego też będzie się ona ograniczać do obserwacji poprawności wykonania otrzymanych zadań, zaangażowania oraz poprawności wypowiedzi uczniów. Formą sprawdzenia i oceny osiągnięć uczniów będzie również możliwość przedstawienia swoich prac. Ponadto uczestnicy kółka wypełnią ankietę dotyczącą treści programowych realizowanych na kółku, poziomu nabytych umiejętności oraz sposobu prowadzenia zajęć.
Tematyka zajęć
L.p. |
TEMAT ZAJĘĆ |
CZAS TRWANIA |
CELE OPERACYJNE |
TERMIN REALIZACJI |
Zaplanowanie działań koła. Zapisy uczniów. Przygotowanie odpowiedniej dokumentacji (dziennik zajęć). Przypomnienie zasad BHP podczas wyjść w teren |
1 godz. |
Uczeń potrafi:
|
październik |
|
Słownik
|
1 godz. |
Uczeń potrafi:
|
październik |
|
Z czego zbudowane są rośliny |
1 godz. |
Uczeń potrafi:
|
listopad |
|
Tworzenie słownika tematycznego |
26 godz. |
Uczeń potrafi:
|
Cały rok szkolny |
|
Warsztaty językowe w plenerze. (Zorganizowanie cyklu wycieczek w dorzecze Sierpenicy. Stworzenie okazji umożliwiających dziecku rozwijanie zainteresowań pięknem najbliższego środowiska przyrodniczego). |
po 4 godz. (razem 16 godz.) |
Uczeń potrafi:
|
4 wyjścia w teren w różnych porach roku (X, I, IV, VI) |
|
Tworzenie plakatu po warsztatach w plenerze |
Po 2 godz. (razem 8 godz.) |
Uczeń potrafi:
|
4 razy w roku w różnych porach roku (XI, I, IV, VI) |
Korzyści wynikające z działalności szkolnego koła języka angielskiego:
-
rozwijanie zainteresowań uczniów językiem angielskim;
-
sprawniejsza komunikacja w języku angielskim;
-
zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego;
-
plakaty i plansze wykonane przez uczniów podczas zajęć;
-
słowniczek tematyczny stworzony przez uczniów;
-
rozwijanie zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu;
-
rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości poprzez własną aktywność twórczą;
-
poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
-
planowanie pracy w zespole oraz indywidualnie;
-
zwracanie uwagi na jakość wykonywanej pracy;
-
stosowanie zasad bezpiecznego posługiwania się sprzętem.
Ewaluacja
Ewaluacja będzie odbywała się na bieżąco poprzez obserwację prowadzoną przez nauczyciela, jak również rozmowy z uczniami, uczestniczącymi w zajęciach. W trakcie zajęć stosowane będą różne ćwiczenia mające na celu bieżące monitorowanie procesu nauczania. Nauczyciel prowadzący przeprowadzi krótką ankietę ewaluacyjną na zakończenie roku szkolnego.