PROGRAM BADAWCZY – komponent I - fauna, flora
w dolinie rzeki Sierpienicy
Przyroda już od wczesnego dzieciństwa jest najbliższa i najbardziej dostępna dziecku, stanowić więc powinna źródło jego przeżyć i wiedzy.
Wszelkie kontakty z przyrodą opierają się na obserwacji, która stanowi główne źródło jej poznania przez dziecko. Spostrzeżenia dziecka są jednak powierzchowne .Dlatego ogromną rolę w rozwijaniu spostrzeżeń i obserwacji ma do spełnienia nauczyciel. To on powinien rozbudzać drzemiące w dziecku potrzeby poznawcze, badawcze. Budzić w nim zaciekawienie, zainteresowanie różnorodnością i bogactwem otaczającego świata. Wdrażać do wnikliwego, aktywnego i emocjonalnego spostrzegania i przeżywania. Powinien być współtwórcą i i współtowarzyszem przyrodniczych przygód..
O tym, czy świat przetrwa zadecyduje wiele czynników. .Na większość z nich człowiek wywiera decydujący wpływ. Najważniejszą zmianą jaka nas czeka, będzie przywrócenie szacunku człowieka dla przyrody.
Osiągnięcie świadomości ekologicznej jest możliwe poprzez zdobywanie wiedzy i ukształtowanie odpowiedniej wrażliwości. Im wcześniej wpoimy dzieciom zasady współzależności ze środowiskiem, im lepiej wyjaśnimy potrzebę ochrony przyrody, im szybciej nauczymy ją kochać, tym większa szansa na prawidłowe postawy w życiu dorosłym .Projekt ten jest przykładem, że można zainteresować uczniów przyrodą w najbliższej okolicy , z pozoru zwyczajną , kryjącą wiele tajemnic i niespodzianek.
Cele zajęć
-
wyposażenie uczniów w nowe umiejętności- badania, opracowywania badań :
-
nabywanie umiejętności samokształcenia, samodzielnego poszukiwania źródeł wiedzy:
-
kształcenie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy:
-
nabywanie umiejętności systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków:
-
dostrzeganie piękna przyrody naszego miasta w Dolinie rzeki Sierpienicy:
-
budzenie wrażliwości i szacunku dla wspólnego dobra, jakim jest przyroda:
-
wszechstronny rozwój ucznia, kształtowanie jego zainteresowań przyrodniczych::
-
wzbudzanie w uczniach pasji badacza:
-
rozwijanie umiejętności pracy w grupie:
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się przyrządami badawczymi:
-
nabycie umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania roślin:
-
umiejętność suszenia i przygotowania materiału badawczego {roślin}
-
kształtowanie zachowań nastawionych na ochronę bioróżnorodności:
-
dostrzeganie pozytywnych i negatywnych skutków działania człowieka na rzecz środowiska:
-
przestrzeganie zasad bezpiecznego, właściwego zachowania się na wycieczkach przyrodniczych, wędrówkach, w czasie zbierania materiału badawczego:
-
rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą
Formy pracy podczas realizacji programu
-
Prace badawcze [doświadczenia, eksperymenty, obserwacje].
-
Zajęcia warsztatowe.
-
Przyrodnicze wycieczki terenowe.
-
Wystawy przyrodnicze.
-
Wystawy fotograficzne
Osiągnięcia uczniów
Przewidywane osiągnięcia uczniów opracowano jako cele wiodące i przedstawiono w postaci operacyjnej przy zagadnieniach do realizacji.
PLAN PRACY z harmonogramem
Bloki tematyczne |
Zagadnienia |
Cele operacyjne |
Termin realizacji |
L godz. |
Organizacja pracy |
1.Zapoznanie uczestników z tematyką zajęć.
2. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczek w teren |
Uczeń potrafi:
-planować czas wolny
-bezpiecznie zachowywać się w czasie zajęć w terenie
|
X |
1 godz.
1 godz. |
Mapa
|
1.Zapoznanie uczniów z mapą kartograficzną Sierpca i okolic.
2.Umiejscowienie na terenie Sierpca doliny rzeki Sierpienicy.
3. Uogólnienie mapy, wyznaczenie punktów miejsc, charakterystycznych dla badanego odcinka. Doliny rzeki Sierpienicy.
|
Uczeń potrafi:
-porównać swoje wiadomości z mapą terenu . -zorientować mapę.
-udowodnić znajomość głównych kierunków świata oraz znajomość badanego terenu.
Mapa kartograficzna terenu jako arkusz pracy ucznia.
|
X/ XI |
1 godz.
1 godz.
2 godz. |
Flora doliny Sierpienicy
|
1.Zajęcia w terenie.
2.Lokalizowanie miejsc występowania form naturalnych oraz przekształconych rolniczo
3.Wyodrębnienie naturalnych zespołów roślinnych i innych [łąki, nieużytki].
4..Wyodrębnienie roślin występujących w dolinie rzeki Sierpienicy
- podział na .rośliny szuwarowe, bagienne, lądowe.
5. Poszukiwanie roślin chronionych i występujących rzadko.
6.Uproszczona klasyfikacja roślin.
7. Zebranie i odpowiednie przygotowanie materiału badawczego
8. Nauka właściwego suszenia roślin ,oraz korzystania z klucza.
9.Zabezpieczenie materiału do prac badawczych- morfologia liścia, kształty- samodzielne wykonanie preparatów.
10.Właściwe wykonanie zielnika.. Zbieranie informacji naukowych z różnych źródeł –wystawa.
11.Wykonanie albumów gatunków drzew i krzewów występujących na badanym obszarze. -jesień, -wiosna
12.Projektowanie plakatu „Z biegiem rzeki Sierpienicy”. Wykorzystanie zdjęć i innych zebranych okazów do wykonania plakatu.
13.Wykonanie własnego planu zagospodarowania przestrzennego, doliny rzeki Sierpienicy i jej okolic. |
Uczeń potrafi: -zaznaczać na mapie formy naturalne i przekształcone rolniczo[pola uprawne, łąki, nieużytki].
Tablica nr 1- rośliny wodne -pozyskuje materiał badawczy w różnych porach roku.
Uczeń potrafi:
-wykonać praski do suszenia roślin
-zna zasady postępowania z roślinami chronionymi, nie zrywa ich i nie niszczy.
-posługiwać się tablicami z kluczem roślin- arkusz pracy
-wyjaśnić w jaki sposób suszyć i foliować zbiory do wykonania zielnika.
-badać morfologię liścia przy pomocy mikroskopu.
-potrafi odszukać informacje naukowe dotyczące badanego tematu,
-uwrażliwić innych na piękno rodzimej przyrody.
Uczeń potrafi:
- wyróżnić trzy biegi rzeki: górny, środkowy i dolny -wymienić charakterystyczne rośliny dla danego biegu.
-rozumie znaczenie występowania naturalnych zespołów roślinnych |
X /XI
Na bieżąco
{od III- do VI}
Na bieżąco ( X-VI)
III- VI
X-XI
Na bieżąco (X-VI)
XI-XII
XI
XI-XII
X-XI V
I-II
XI-XII
I-II
|
4 godz.
4 godz.
1 godz.
1 godz.
2 godz.
2 godz.
2 godz.
2 godz.
3 godz.
3 godz. 3 godz.
4 godz.
2 godz.
2 godz.
|
Flora i Fauna doliny Sierpienicy
Ochrona przyrody |
1. Badanie wody z Sierpienicy pod względem zanieczyszczenia oraz występowania drobnych organizmów zwierzęcych.
2. Rozpoznanie i systematyzowanie gatunków zwierząt występujących na badanym terenie.
3. Organizmy występujące w dolinie rzeki Sierpienicy .W miarę możliwości udokumentowane w postaci materiału fotograficznego - przygotowanie albumu i jego ekspozycja..
1.Poznajemy spis zwierząt gatunków chronionych. W Polsce i w mojej okolicy.
3.Obserwacje ptaków w naturalnym środowisku. W czterech porach roku [jesień, zima, wiosna, lato}. Prowadzimy obserwacje ptaków w naturalnym środowisku. W czterech porach roku [jesień, zima, wiosna, lato}.
|
Uczeń potrafi
–wykorzystać mikroskop, lupę do podstawowych badań, ćwiczeń i obserwacji.
-rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki zwierząt występujących na badanym terenie.
-zbiera i wykorzystuje informacje ze wszystkich dostępnych źródeł.
Uczeń potrafi
- wymienić nazwy zwierząt chronionych w swojej okolicy, rozpoznaje je.
-jest przeświadczony o konieczności ochrony zwierząt, wie że także może przyczynić się do ochrony przyrody.
-rozróżnić wiele gatunków ptaków występujących w Polsce i na badanym terenie.
|
III
III- IV
IV- V
Na bieżąco (X-VI)
Na bieżąco (X-VI)
|
2 godz.
2 godz.
3 godz.
2 godz.
3 godz.
|