Program zajęć indywidualnych z pedagogiem dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent IV Człowiek jako element środowiska
PROGRAM PRAWIDŁOWYCH RELACJI DZIECI I RODZIN
ORAZ KSZTAŁTOWANIA CHARAKTERU
1. Założenia programowe:
- program jest przeznaczony dla uczniów z problemami w zachowaniu z klas I –II i III gimnazjum (agresywność, eksperymenty z używkami, wagary itp.),
- terapia trwa 9 miesięcy (X 2012 – VI 2013);
- jednostka terapeutyczna trwa 45 minut;
- zajęcia odbywają się raz w tygodniu;
- w terapii uczestniczy kolejno 5 uczniów;
- bazę do pracy stanowi podręcznik pt. „Program prawidłowych relacji dzieci i rodzin oraz kształtowania charakteru, peace 4 kids” Część I.
Asertywność – plansze edukacyjne.
Lekcje przestrogi – filmy edukacyjne nt. zagrożeń przemocą, alkoholem, używkami.
2. Cele zajęć:
- rozwój empatii niezbędnej w rozwiązywaniu sporów z rówieśnikami;
- rozwój umiejętności poprawnego komunikowania się (aktywne słuchanie, parafrazowanie, bez barier komunikacyjnych);
- zmniejszanie agresji i przemocy wśród uczniów, nauka radzenia sobie z gniewem;
- nauka podstawowych umiejętności społecznych jak: znajomość swoich uczuć i uczenie się ich wyrażania, radzenie sobie ze złością, stosowanie samokontroli, reagowanie na zaczepki, zgłaszanie skargi, radzenie sobie z presją grupy, trzymanie się z dala od bójek (elementy Treningu Zastępowania Agresji);
- kształtowanie poczucia własnej wartości;
- promowanie zdrowego stylu życia wolnego od substancji psychoaktywnych,
dostarczenie wiedzy nt. skutków podejmowania zachowań ryzykownych.
3. Działania związane z realizacją programu:
- zgromadzenie informacji o uczniach pochodzących z różnych źródeł: od wychowawcy, nauczycieli przedmiotowych ew. analiza opinii psychologiczno –pedagogicznej, kuratora zawodowego;
- uzyskanie zgody rodziców na udział w zajęciach dzieci i ustalenie terminów spotkań oraz zapoznanie z nimi dzieci i rodziców, zawarcie kontraktu pomiędzy uczniami i terapeutą;
- realizacja programu ćwiczeń;
- podsumowanie przebiegu zajęć z uczniami: przekazanie wskazówek do dalszej pracy oraz w razie potrzeby kontynuacja zajęć.
4. Ewaluacja
Ocena skuteczności programu odbywa się na bieżąco poprzez ocenę postępów w zachowaniu ucznia lub ich brak.
5. Oczekiwane efekty:
- poprawa w funkcjonowaniu w roli ucznia;
- wzrost kompetencji społecznych;
- opanowanie umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości.
Harmonogram zajęć
1. Czym jest empatia;
2. Radzenie sobie z gniewem. Wulkan złości i przemocy. Krąg gniewu. Kontrola złości:
- wewnętrzne i zewnętrzne wyzwalacze;
- reduktory i monity;
- krótko- i długookresowe konsekwencje;
3. Umiejętności społeczne;
- reagowanie na zaczepki;
- przygotowanie do trudnej rozmowy;
- unikanie bójek;
- radzenie sobie w sytuacji presji grupy;
4. Komunikat JA i komunikat TY, asertywność jako styl życia;
5. Edukacja charakteru – poczucie własnej godności;
6. Elementy Wnioskowania Moralnego;
7. Przyczyny podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych. Prawda i mity o używkach;
8. Mechanizm i etapy uzależnienia. Konsekwencje stosowania przez młodzież środków psychoaktywnych.
9. Agresja, przemoc; prawda i mity o przemocy.
10. Życie w rodzinie dysfunkcyjnej (z problemem alkoholowym).
Uwagi o harmonogramie:
W zależności od zachowań problemowych uczestników zajęć, wybrane zostaną treści adekwatnie do potrzeb bądź pewne zagadnienia zostaną rozszerzone