Program zajęć fotograficznych dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent III Nasza Rzeka
Cele edukacyjne:
-
Rozwijanie kreatywności oraz twórczości dziecka.
-
Umożliwienie młodym ludziom odkrywania własnych talentów fotograficznych, pielęgnowania i rozwijania zainteresowań, pełniejszego i bardziej celowego korzystania z możliwości zaplecza fotograficznego i komputerowego naszej szkoły.
-
Przekonywanie uczniów, że życiowe pasje można i trzeba realizować, zamiast rezygnować z nich.
-
Wykształcenie w uczniach świadomości, że szkoła jest miejscem przyjaznym, gdzie uczymy się i rozwijamy także poza czasem spędzanym na lekcjach.
-
Rozwijanie zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu.
Cele szczegółowe:
• Wiadomości – Uczeń:
- wie jak zbudowany jest fotograficzny aparat cyfrowy
- zna podstawowe programy do wykonywania zdjęć
- wie, w jakich programach komputerowych można obrabiać zdjęcia
• Umiejętności – Uczeń potrafi:
- obsługiwać aparat cyfrowy
- wykonać zdjęcia aparatem cyfrowym
- dostrzec i uchwycić piękno otaczającego świata
• Postawy – Uczeń potrafi:
- pracować w grupie
- zaprezentować swoje osiągnięcia
- odpowiednio zaplanować i wykorzystać czas wolny
- dokonywać samooceny i oceny prac innych
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zajęć fotograficznych
Tematyka zajęć fotograficznych
(27 jednostek po jednej godzinie lekcyjnej)
-
Budowa aparatu fotograficznego, jego składowe i funkcje jakie pełnią.
-
Rodzaje obiektywów i ich przeznaczenie.
-
Czym jest ekspozycja w fotografii?
-
Czym jest głębia ostrości, od czego zależy i jak ją uzyskać?
-
Zależność zdjęcia od przesłony, czasu otwarcia migawki, obiektywu i wielkości matrycy.
-
Formaty zapisu zdjęć
-
Kadrowanie i kompozycja zdjęcia.
-
Wykonywanie zdjęć krajobrazowych (zajęcia w terenie).
-
Zależność jakości zdjęcia, od wielkości zapisanego pliku.
-
Temperatura barwowa światła, a balans bieli w aparatach cyfrowych
-
Dobór ustawień aparatu: automatyka, półautomatyka(preselekcja czasu, lub przesłony), ustawienia manualne.
-
Wykonywanie zdjęć dynamicznych, kiedy obiekty są w ruchu (zajęcia w terenie).
-
Dobór ustawień aparatu w zależności w zależności od rodzaju fotografii(portret, krajobraz, reportaż, zdjęcie sportowe)
-
Zdjęcia w słabych warunkach oświetleniowych. Zdjęcia z użyciem statywu.(zdjęcia w terenie)
-
Światło w fotografii, w tym światło błyskowe.
-
Zasady wykonania dobrego portretu.
-
Portret – wykonanie zdjęcia, obróbka, ocena.
-
Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów przy wykonywaniu zdjęcia.
-
programy do edycji zdjęć na komputerze „Photoshop Elements” i darmowe „Irfan View” i „Picasa” i ich możliwości, wady i zalety.
-
Eliminowanie podstawowych błędów takich jak kontrast, jasność, nasycenie barw w programie komputerowym.
-
Kadrowanie, powiększanie i zmniejszanie zdjęcia.
-
obróbka zdjęć w formatach surowych (RAW, TIFF).
-
segregowanie i wybór udanych zdjęć. Archiwizacja i katalogowanie plików
-
Najbardziej potrzebne funkcje przy obróbce zdjęć.
-
Zapisywanie zdjęć cyfrowych na płytach.
-
Przygotowanie zdjęć do druku. Rozdzielczość zdjęcia, a format wydruku.
-
Samoocena i ocena wykonanych przez uczniów zdjęć.