PROGRAM ZAJĘĆ FOTOGRAFICZNO – INFORMATYCZNYCH
Wstęp
Ideą programu zajęć fotograficzno – informatycznych jest rozwijanie zainteresowań artystycznych uczniów. Program jest kierowany do uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej. We współczesnej szkole istnieje bogata oferta zajęć pozalekcyjnych, która powinna być ciągle rozszerzana. Dokumentowanie przemijającego czasu, historii, wydarzeń, ludzi, utrwalanie przemijających zjawisk przyrodniczych, to główne zadania fotografii.
Wykonywanie zdjęć prowadzi do wyrobienia smaku artystycznego, poczucia piękna, wrażliwości. Kółko jest okazją do nabycia umiejętności posługiwania się aparatem cyfrowym oraz rozwijania zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu. Na kółku młodzi ludzie zapoznają się z cyfrowymi technikami fotograficznymi i komputerową obróbką zdjęć.
Dla pełnego osiągnięcia zamierzonych celów planuje się przeprowadzenie warsztatów plenerowych, podczas których uczestnicy grupy będą mogli wykorzystać w praktyce zdobyte wiadomości i umiejętności z zakresu fotografii.
Tematyka, dobór zadań i problemów, a także liczba godzin przeznaczona na realizację poszczególnych zagadnień może ulegać zmianom w zależności od możliwości, oczekiwań, potrzeb i zainteresowań uczniów. Możliwa jest rezygnacja z niektórych tematów bez szkody dla ogólnej koncepcji programu.
Cele
Cele ogólne:
-
Rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień informatycznych wśród uczniów oraz rozwijanie nowych umiejętności związanych ze sztuką fotograficzną.
-
Dostrzeganie i docenianie zmian zachodzących w przyrodzie i naszym najbliższym otoczeniu.
-
Przybliżenie uczniom wiedzy o florze i faunie dorzecza Sierpienicy.
-
Rozwijanie własnej wyobraźni i oryginalności pomysłów.
-
Kształtowanie wrażliwości i zdolności postrzegania piękna wokół otaczającego nas świata.
Cele szczegółowe:
-
Nabycie wiadomości z zakresu teorii fotografii.
-
Poznanie programów komputerowych, którymi można obrabiać zdjęcia oraz sposobów zgrywania zdjęć z aparatu do komputera.
-
Poznanie przez uczniów historii fotografii i jej największych twórców.
-
Rozwijanie zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu.
-
Rozbudzanie zainteresowań pięknem i bogactwem najbliższego środowiska przyrodniczego.
-
Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, rozumienie potrzeby ochrony przyrody.
-
Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości plastycznej uczniów.
-
Rozwijanie i wzbogacanie poczucia estetyki i piękna, poczucia spełniania
ważnej roli w dokumentowaniu życia.
-
Kształtowanie umiejętności dostrzegania i uchwycenia piękna otaczającego świata.
-
Wspomaganie rozwoju indywidualnych talentów uczniów.
-
Umożliwienie uczniom wykonywania samodzielnie zdjęć różnymi technikami
i w różnych warunkach.
-
Kształcenie umiejętności posługiwania się drukarką i skanerem.
-
Prowadzenie dokumentacji fotograficznej, umożliwienie uczniom zaprezentowania swoich prac w postaci galerii zdjęć oraz albumów.
-
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć fotograficzno- komputerowych.
-
Pokazanie, w jaki sposób komputer może być użytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie.
Formy pracy
-
Wykonywanie zdjęć aparatem cyfrowym.
-
Poznawanie programu Power Point i tworzenie prezentacji multimedialnych.
-
Pokaz prezentacji multimedialnych na temat wiadomości teoretycznych z zakresu budowy aparatów fotograficznych, historii fotografowania, podstawowych pojęć fotograficznych, technik fotografowania.
-
Zorganizowanie zajęć praktycznych z udziałem specjalisty fotografika.
-
Spotkanie z fotografem w zakładzie fotograficznym.
-
Warsztaty plenerowe – wycieczki, spacery, wędrówki po dolinie Sierpienicy.
-
Planowanie samodzielnej fotografii – praca w domu.
-
Praca przy komputerze – obróbka zdjęć, tworzenie galerii, albumów, skanowanie fotografii, poznawanie nowych programów komputerowych, przesyłanie zdjęć przy pomocy poczty elektronicznej.
-
Korzystanie z książek, czasopism, albumów o tematyce fotografii.
Metody:
-pogadanki,
-ćwiczeń praktycznych przy komputerach,
-ćwiczeń praktycznych z aparatem cyfrowym,
-praca w grupach,
-praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
-komputery i oprogramowanie w pracowni komputerowej,
-aparat cyfrowy,
-drukarka,
-skaner,
-nośniki zapisu informacji,
-przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć,
Forma realizacji:
Program będzie realizowany w wymiarze 2 godzin tygodniowo w formie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów kl. IV - VI. Przewiduje się, że liczba godzin przeznaczona na zajęcia wynosić będzie 53 (2012 r. – 23 godz.; 2013 r. – 30 godz.). Zajęcia odbywać się będą w pracowni komputerowej ze stałym dostępem do internetu oraz w terenie (16 godzin):
-
X, XI, XII – jesień – 1 wyjście
-
I, II, III – zima – 1 wyjście
-
IV, V, pierwsza połowa VI – wiosna – 1 wyjście
-
druga połowa VI – lato – 1 wyjście
*Terminy zajęć terenowych ściśle uzależnione od warunków pogodowych.
Osiąganie stawianych celów następuje poprzez:
- Tworzenie możliwości uczenia się fotografowania aparatem cyfrowym
- Doskonalenie umiejętności pracy w programach graficznych i tekstowych.
- Nabycie umiejętności drukowania i skanowania prac.
- Korzystanie z internetu, ze zbiorów multimedialnych.
- Wykorzystywanie komputera w celach rozrywkowych.
- Poznawanie programu Power Point i tworzenie prezentacji.
- Wskazywanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie.
- Poznawanie programu Photoshop.
Ocenianie i kontrolowanie uczniów:
Kontrola postępów uczestników zajęć koła fotograficzno-informatycznego ma na celu jedynie dostarczenie nauczycielowi informacji o przystępności i efektywności prowadzenia zajęć oraz o stopniu zainteresowania uczniów danym zagadnieniem. Dlatego też będzie się ona ograniczać do obserwacji poprawności wykonania otrzymanych zadań, zastosowanych metod i środków informatycznych, samodzielności, zaangażowania oraz poprawności wypowiedzi uczniów.
Tematyka zajęć
L.p. |
TEMAT ZAJĘĆ |
CZAS TRWANIA |
CELE OPERACYJNE |
TERMIN REALIZACJI |
Zaplanowanie działań koła fotografii cyfrowej. Zapisy uczniów. Przygotowanie dokumentacji. Przypomnienie zasad korzystania z pracowni komputerowej. |
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
październik |
|
Cyfrowy aparat fotograficzny – budowa i zastosowanie.
|
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
listopad |
|
Obsługa cyfrowego aparatu fotograficznego . |
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
listopad |
|
Programy komputerowe do obróbki zdjęć. |
4 godz. |
Uczeń potrafi:
|
listopad
|
|
Nagrywanie plików na płytach CD/DVD. |
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
listopad |
|
Przygotowanie i druk gazetki „Z życia młodego fotografa”. |
po 2 godz.
(razem 6 godz.) |
Uczeń potrafi:
|
3 gazetki wydawane w miesiącach: grudzień, marzec, maj |
|
Warsztaty fotograficzne w plenerze. (Zorganizowanie cyklu wycieczek w różnych porach roku) |
po 4 godz.
(razem 16 godz.) |
Uczeń potrafi:
|
16 godzin na zajęcia terenowe - 4 wyjścia w teren w różnych porach roku: - Zima – 1 wyjście - Wiosna – 1 wyjście - Lato – 1 wyjście
|
|
E –mail jako forma dostarczania wiadomości |
1 godz. |
Uczeń potrafi:
|
grudzień |
|
Skanowanie prac i obsługa drukarki. |
1 godz. |
Uczeń potrafi:
|
grudzień |
|
Tworzenie prezentacji multimedialnych dotyczących działalności koła. |
3 godz. |
Uczeń potrafi:
|
grudzień |
|
Wstęp do programu „Photoshop”. |
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
styczeń
luty/ marzec |
|
Praca w programie „Photoshop”. |
4 godz. |
|||
Obróbka obrazu.
|
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
kwiecień |
|
Archiwizacja fotografii . |
2 godz. |
Uczeń potrafi:
|
maj
|
|
Spotkania z ekspertem od fotografii. |
4 godz. |
Uczeń:
|
w ciągu roku szkolnego |
Korzyści wynikające z działalności
Koła Fotograficzno - Informatycznego
-
Nabycie przez uczniów umiejętności posługiwania się cyfrowym aparatem fotograficznym.
-
Rozwijanie zainteresowań kulturą i pięknem własnego regionu.
-
Rozwijanie inwencji, wyobraźni i wrażliwości poprzez własną aktywność twórczą.
-
Poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych.
-
Planowanie pracy w zespole oraz indywidualnie.
-
Poznanie i stosowanie różnych technik wykonywania i obróbki zdjęć.
-
Zwracanie uwagi na jakość wykonywanej pracy.
-
Stosowanie zasad bezpiecznego posługiwania się sprzętem.