Święto klimatu
We wtorek 18 czerwca 2013 grupy naukowo – badawcze oraz dzieci z nowego naboru spotkały się na uroczystości szkolnej podsumowującej część projektu Sierpeccy Badacze, w której gośćmi zaproszonymi byli dyrektor szkoły Hanna Kurta i kierownik projektu Edwin Tomaszewski.
Każda grupa projektowa miała na celu zaprezentować swój dorobek. Przyrodnicy opracowali wystąpienie, w którym przedstawili główne kierunki ich działań w projekcie.
Prezentacja grupy matematyczno - przyrodniczej
Nauka w szkole powinna odbywać się poprzez bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym, własne obserwacje, pomiary, doświadczenia i wyciąganie wniosków.
W trakcie realizacji projektu nasi uczestnicy poznają metody mierzenia składników pogody, przyrządy pomiarowe oraz ich związek z klimatem, a przecież pogoda towarzyszy wszystkim momentom naszego życia i dla każdego jest ważna.
Głównym zadaniem naszych grup jest monitoring i obserwacja połączone z przygotowaniem dokumentacji, opisy zdarzeń i zjawisk pogodowych zachodzących w przyrodzie.
Podczas wyjazdów naukowo-badawczych do Obserwatorium Astronomicznego w Piwnicach pod Toruniem, Mazowieckiego Ośrodka Geograficznego w Murzynowie oraz Obserwatorium Meteorologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego poznaliśmy różne formy badania składników pogody i zanieczyszczeń powietrza oraz zrozumieliśmy potrzebę przeprowadzania obserwacji meteorologicznych.
Będąc w Karkonoszach badaliśmy zmiany temperatury powietrza wraz z wysokością nad poziomem morza, porównywaliśmy składniki pogody na nizinach i w górach, w dolinach i na szczytach. Mierzyliśmy pH wody opadowej i w strumieniach górskich oraz wyznaczaliśmy strefy porostowe w górach.
W czasie zajęć terenowych utrwalaliśmy orientowanie planu i mapy, lokalizację punktów identyfikacyjnych oraz kierunki na widnokręgu. Ćwiczyliśmy także umiejętność posługiwania się urządzeniem GPS.
Na terenie Sierpca wyznaczyliśmy 24 stanowiska, na których analizując porosty nadrzewne ustaliliśmy strefy porostowe powiązane z zawartością dwutlenku siarki w powietrzu. Następnie w tych miejscach umieszczaliśmy samodzielnie wykonane z butelek plastikowych deszczomierze. Zebrane próbki wody opadowej badaliśmy pH metrem i porównywaliśmy z ustalonymi wcześniej strefami porostowymi konstruując w ten sposób mapę porostową Sierpca.
Na bieżąco rejestrujemy i dokumentujemy zapylenie powietrza w okolicy naszej szkoły obserwując jego zmiany sezonowe. Poznajemy wpływ zanieczyszczeń powietrza na zmiany klimatyczne i zjawiska pogodowe np. kwaśne deszcze i efekt cieplarniany. Dwa razy w tygodniu prowadzimy pomiary takich elementów pogody jak: temperatura powietrza, zachmurzenie, opady, kierunek wiatru i inne zjawiska meteorologiczne wypełniając arkusz obserwacji pogody. Obliczamy amplitudy temperatury w cyklu miesięcznym i w poszczególnych porach roku, konstruujemy odpowiednie wykresy i diagramy. Następnie będziemy opisywać i porównywać cechy pogody w czterech porach roku.
Uczestnicy projektu potrafią korzystać z urządzeń do mierzenia składników pogody oraz posługiwać się odpowiednimi jednostkami. Korzystają z planów, map synoptycznych i ogólnogeograficznych, sprawnie posługują się znakami topograficznymi i kartograficznymi.
Największym atutem naszych zajęć jest możliwość samodzielnego eksperymentowania i wyciągania winsoków na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji.
Grupa humanistyczno – dziennikarska zaprezentowała wiersze własnej twórczości o tematyce przyrodniczej i zainscenizowała fragment bajki dotyczącej zjawisk pogodowych. Dzieci wystąpiły we własnoręcznie wykonanych strojach, z kwiatami we włosach i owocami w koszykach.
Grupa językowa przedstawiła prognozę pogody po angielsku, natomiast grupa fotograficzno – dziennikarska zapoznała zebranych z prezentacją o czterech porach roku.
Niemiej ciekawe wystąpienia mieli uczniowie z nowych grup – plastycznej i etnograficznej.
Koordynator projektu
Agata Urbańska