PROGRAM ZAJĘĆ HUMANISTYCZNO - DZIENNIKARSKICH
Treść programu
-
Cele ogólne
-
Cele szczegółowe
-
Metody i formy pracy
-
Osiągnięcia uczniów
-
Tematyka zajęć
-
Ewaluacja
Wstęp
Program przeznaczony jest dla uczniów zdolnym, o zainteresowaniach polonistycznych, którzy chcą rozwijać umiejętność pisania różnych tekstów literackich o tematyce związanej z florą i fauną doliny rzeki Sierpienicy. Uczniowie będą mogli poszerzać swoja wiedzę o otaczającym świecie , doskonalić dziennikarskie umiejętności , uczyć się pracy w zespole. Poznają zagadnienie na temat roślin i zwierząt występujących w naszej miejscowości.
Program będzie realizowany w wymiarze 2 godzin tygodniowo w formie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów klas VI. Przewidziano 53 godziny na jego realizację ( 23 godziny w 2012r. i 30 godzin w 2013r.). Zajęcia odbywać się będą w pracowni polonistycznej, bibliotece szkolnej, pracowni komputerowej oraz w terenie.
Cele ogólne:
-
wszechstronny rozwój dziecka w obrębie edukacji humanistyczno – dziennikarskiej
-
rozwijanie w uczniach ciekawości i otwartości wobec świata przyrody
-
budzenie miłości i poszanowania przyrody w najbliższym otoczeniu
-
kształtowanie w uczniu postawy uczestnika i odbiorcy kultury
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, umiłowanie ojczystego
-
języka
-
promowanie postawy aktywnej i twórczej.
-
pobudzanie do twórczej praktyki redakcyjnej
-
uwrażliwianie na piękno słowa literackiego, dbałość o jego kulturę
-
rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary w możliwości
-
rozwijanie umiejętności pracy w zespole
Cele szczegółowe:
-
poznanie sztuki przeprowadzania i pisania wywiadu
-
nabycie umiejętności pisania reportażu,
-
tworzenie artykułów do gazetki, notatek, sprawozdań
-
wyposażenie uczniów w nowe umiejętności tworzenia różnych tekstów literackich
-
kształcenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej do tworzenia konkretnych tekstów
-
uświadamianie odpowiedzialności za słowo, rzetelność informacji
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi słownikami
-
poznanie zasad obsługi dyktafonu
-
nabycie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji
-
rozwinięcie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji
-
poznanie warsztatu pracy dziennikarza
-
budowanie pozytywnych więzi między rówieśnikami
-
integracja zespołu, otwartość na innych, tolerancja
Formy pracy
-
praca indywidualna
-
praca w grupach
-
praca w parach
Metody pracy
-
podające: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wykład , wywiad
-
aktywizujące: burza mózgów, mapa mentalna, praca z różnymi tekstami
-
eksponujące: wycieczki terenowe, pokaz
Osiągnięcia uczniów
Uczeń :
-
świadomie korzystania z różnych źródeł informacji i przekazów medialnych
-
zna podstawową terminologię związaną z dziennikarstwem
-
samodzielnie pisze twórcze teksty sprawozdań , notatek, reportaży, artykułów na stronę internetową
-
potrafi przeprowadzić krótki wywiad, zna zasady konstruowania pytań
-
trafnie nazywa i opisuje stany emocjonalne
-
posiada umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji
-
stara się być odpowiedzialny za słowo
-
efektywnie pracuje w grupie rówieśniczej
-
zwraca uwag e na jakość wykonywanych zadań
-
interesuje się kulturą i pięknem własnego regionu
Tematyka zajęć
Bloki tematyczne |
Zagadnienie |
Organizacja pracy |
1. Zapoznanie uczestników z tematyką zajęć, uświadomienie im ich celowości. 1h 2. Przypomnienie zasad BHP w czasie zajęć w terenie. 1h |
Praca ze słownikami |
1. Jak zbudowany jest słownik języka polskiego i słownik poprawnej polszczyzny ? 1h 2. Posługiwanie się słownikiem synonimów i wyrazów obcych. 1h 3. Słownik frazeologiczny języka polskiego. 1h |
Reportaż |
1. Zasady pisania reportażu.1h 2. Czytanie przykładowych reportaży o tematyce bliskiej uczniowi.1h 3. Redagowanie reportaży związanych tematycznie z badaniami prowadzonymi przez grupy przyrodnicze 5h |
Wywiad |
1. Zasady przeprowadzania wywiadu.1h 2. Sposoby konstruowania pytań do wywiadu. 1h 3. Zachowanie w czasie wywiadu, sposoby kontrolowania konwersacji.1h 4. Obsługa urządzenie zapisującego ( dyktafonu).1h 5. Przeprowadzenie wywiadów z ciekawymi ludźmi ( przedstawiciel koła łowieckiego, koła wędkarskiego lub in.) 3h 6. Opracowanie materiału z wywiadów – notatka na stronie internetowej i opracowanie wywiadów dla celów edukacyjnych.3h |
Artykuł prasowy |
1. Etapy przygotowania artykułu prasowego. 1h 2. Zasady selekcji zgromadzonych materiałów. 2h 3. Tworzenie artykułów o tematyce dotyczącej badań flory i fauny rzeki Sierpienicy. 5h
|
Notatki i sprawozdania |
1. Rodzaje notatek.2h 2. Zasady tworzenia prostych sprawozdań. 1h 3. Pisanie notatek i sprawozdań z zajęć terenowych w Dolinie Sierpienicy dotyczących flory i fauny.5h 4. Zbieranie materiału źródłowego, różne formy jego prezentacji. 3h 5. Opracowanie materiałów do publikacji. 3h |
Doskonalenie warsztatu |
1.Wyszukiwanie potrzebnych informacji w tekstach literackich, wydaniach słownikowych i encyklopedycznych 3h 2. Czytanie i analiza różnych czasopism dla dzieci, wykorzystanie ich jako źródła inspiracji. 2h 3. Dyskusje dotyczące opracowanych tekstów, ich korekta 4h |
W ramach zajęć zaplanowano także spotkanie z dziennikarzem , dotyczące jego warsztatu pracy.
Odbędzie się również jednodniowa wycieczka do TV pod hasłem „ Zobaczyć telewizję od kuchni”
Prezentacja efektów działań:
-
publikowanie tekstów literackich na stronie internetowej szkoły, w gazetce szkolnej i w prasie lokalnej
-
stworzenie biuletynu z najciekawszymi formami wypowiedzi napisanymi przez uczestników projektów
-
zapoznanie ze stworzonymi tekstami literackimi społeczności szkolnej i lokalnej
- przygotowanie tekstów na apel o faunie i florze Doliny Sierpienicy
Ewaluacja
Ewaluacja będzie się odbywała na bieżąco poprzez obserwacje prowadzone przez nauczyciela, jak również rozmowy z uczestnikami zajęć. Na zakończenie zajęć przeprowadzona zostanie przez nauczyciela ankieta ewaluacyjna.