Program zajęć matematyczno – przyrodniczych
Cele zajęć:
-
rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
-
rozwijanie zdolności myślenia twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikowania hipotez,
-
nauczanie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie,
-
rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego,
-
rozwijanie umiejętności interpretowania danych,
-
kształtowanie umiejętności stosowania schematów, rysunków, wykresów w sytuacjach związanych z życiem codziennym,
-
wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowanie za pomocą komputera i tablicy interaktywnej rysunków, danych liczbowych, diagramów procentowych,
-
rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera, Internetu,
-
wykorzystanie komputera i gier edukacyjnych do poszerzenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań,
-
kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
-
rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,
-
rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania,
-
nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny,
-
wykorzystywanie umiejętności rachunkowych przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia codziennego,
-
rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z prędkością, czasem, stężeniami procentowymi,
-
posługiwanie się kalkulatorem przy wykonywaniu obliczeń oraz przy sprawdzaniu wyników szacowania,
-
posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy, pola i objętości przy rozwiązywaniu różnych zagadnień praktycznych,
-
wykorzystanie wzorów na długość okręgu i pole koła do obliczania obwodów i pól powierzchni różnych przedmiotów w kształcie koła.
Tematyka
-
Procenty – zakupy, obniżki i podwyżki. (1h)
-
Czy Sierpczanie są przesądni? – sondaż uliczny, sporządzanie diagramów z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. (2h)
-
Gra matematyczna – czy to możliwie? – projekt domina, binga, memory, gry komputerowej. (1h)
-
Sklep sportowy – zysk, podatek, cenna netto, cena brutto. (1h)
-
Stężenia procentowe – metoda kubełkowa, równania, układy równań. (2h)
-
Z kalkulatorem w sklepie. (1h)
-
Polska szkoła, a szkoły w innych krajach Unii Europejskiej. (1h)
-
Rowerowy świat – prędkość, przebyta trasa, liczba Π, czas, kalorie,
zakupy na raty. (2h)
-
Sofizmat – nieprawdziwy „dowód” matematyczny. (1h)
-
Myślę, więc gram, gram, więc myślę – Digit, Blokus, Super Farmer,
Pentomino, Wyścig matematyków. (2h)
-
Agencja nieruchomości – jednostki pola. (1h)
-
Pitagoras –ukazanie użyteczności tw. Pitagorasa w życiu codziennym,
zagadki. (1h)
Opracowała: Monika Nowak