Program zajęć z geografii dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu
Komponent III Nasza Rzeka
Cele ogólne:
-
Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia, przygotowanie do świadomych wyborów edukacyjnych.
-
Wprowadzenie ucznia w świat empirycznej nauki poprzez prowadzenie badań
i pomiarów terenowych. -
Rozwijanie zdolności analizowania, wnioskowania, twórczego rozwiązywania problemów, zachęcenie do samokształcenia.
-
Kształcenie umiejętności prowadzenia badań i pomiarów terenowych.
-
Kształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji
i materiałów. -
Kształcenie umiejętności opracowywania zdobytych informacji, wyników badań
i pomiarów. -
Budzenie poczucia odpowiedzialności za podjętą i wykonywaną pracę. Rozwijanie samodzielności.
Cele szczegółowe:
-
Poznaje środowisko swojej najbliższej okolicy – dolina Sierpienicy,
-
Potrafi w praktyce obliczyć spadek rzeki, jej długość, określić elementy doliny rzecznej,
-
Umie czytać mapy o różnej treści,
-
Potrafi dokonać analizy informacji, sprawdzić ich wiarygodność,
-
Zna pojęcia hydrologiczne
-
Potrafi określić wpływ zmian zagospodarowania na środowisko przyrodnicze szczególnie rzek.
Metody pracy:
-
Ćwiczenia terenowe, wykład, pogadanka, praca w grupie, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne, analiza SWOT
|
Lp. |
Tematyka zajęć |
Liczba jednostek lekcyjnych |
|
1 |
Mapa, metody kartograficzne służące do prezentacji zjawisk na mapach.
|
1 |
|
2 |
Liniowe obiekty geograficzne – pojęcia
|
1 |
|
3 |
Parametry morfometryczne rzeki.
|
1 |
|
4 |
Analiza profilu podłużnego rzeki.
|
2 |
|
5 |
Analiza profilu podłużnego rzeki na przykładzie Wisły od jej źródła do ujścia
|
2 |
|
6 |
System hydrograficzny –podstawowe pojęcia.
|
1 |
|
7 |
Sierpienica - jaka to rzeka? (charakterystyka rzeki, analiza profilu podłużnego rzeki). |
2 |
|
8 |
Ćwiczenia z mapą topograficzną powiatu płockiego i sierpeckiego: obliczanie długości rzeki, wyznaczenie dorzecza Sierpienicy , obliczenie spadku rzeki, obliczenia szerokości doliny rzecznej na podstawie mapy. |
4 |
|
9 |
Ćwiczenia terenowe - badania głębokości rzeki w wybranych punktach, przeźroczystości wody, szerokości koryta itp. |
3 |
|
10 |
Analiza działalności rzeźbotwórczej Sierpienicy od jej źródła do ujścia- ćwiczenia terenowe. |
2 |
|
11 |
Analiza cyklu hydrologicznego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyka opadów atmosferycznych. |
2 |
|
12 |
Charakterystyka odpływu rzecznego .
|
1 |
|
13 |
Charakterystyka stanów wody Wisły od jej źródeł do ujścia na podstawie dostępnych źródeł ( IMGW). |
1 |
|
14 |
Charakterystyka stanów wody Wisły od jej źródeł do ujścia na podstawie dostępnych źródeł ( IMGW)- ćwiczenia praktyczne : wykonanie wykresu przedstawiającego ustój Wisły. |
2 |
|
15 |
Analiza źródeł przedstawiających stany wody w Sierpienicy ( odczytania poziomu wody w rzece z wykorzystaniem wodowskazu. |
2 |
|
16 |
Ćwiczenia praktyczne : wykonanie wykresu przedstawiającego ustój wodny Sierpienicy. |
1 |
|
17 |
Wpływ opadów atmosferycznych na poziom wody i stan czystości wody w Sierpienicy. |
1 |
|
18 |
Źródła zanieczyszczenia wody.
|
1 |
|
19 |
Źródła zanieczyszczenia wody Sierpienicy – obserwacje terenowe
|
2 - 3 |
|
20 |
Analiza zmian zagospodarowania terenu dorzecza Sierpienicy na podstawie zdjęć lotniczych. |
2 |
|
21 |
Ćwiczenia terenowe - analiza zmian zagospodarowania terenu dorzecza Sierpienicy – porównanie z wcześniej zdobytymi informacjami |
3 |
|
22 |
Zalety i wady położenia Sierpca w dolinie Sierpienicy.
|
1 |
|
23 |
Koncepcje zagospodarowania doliny Sierpienicy
|
2 |
Osiągnięcia:
Uczeń :
-
Czyta mapę o różnej treści ,
-
Posługuje się kompasem,
-
Oblicza odległość w terenie na podstawie mapy,
-
Oblicza spadek rzeki, wyznacza dorzecze,
-
Rozumie pojęcia hydrologiczne, geomorfologiczne związane z działalności a rzeźbotwórczą rzeki,
-
Zna przyczyny i skutki zanieczyszczenia wody oraz rzeki Sierpienicy
-
Potrafi selekcjonować informacje.
Opracowała: Elżbieta Jóźwiak

